maandag, december 22, 2008

2 voor de prijs van 1

Lekke banden, welteverstaan. Vanmorgen via het Bels Lijntje naar Super de Boer gefietst om de wekelijkse lading verse melk te gaan halen. Ik was nog maar net de Nederlandse grens over of ik merkte aan het sturen al dat er iets mis was. Links vooraan een lekke band. Op de grasberm naast de rijbaan de AW geparkeerd en eens gekeken. Om vervolgens vast te stellen dat de Perfect Moirée zo goed als op was, wat gek ! Op 2 plaatsen kwam de lichtere onderlaag er al door en de band was ook bijna helemaal vlak afgesleten. Maar meteen naar de rechter voorband gekeken, maar daar was helemaal niks aan op te zien. Vreemd allemaal. Nou ja, dan maar op zoek naar de oorzaak van het lek. De P.M. vertoonde vrij veel gaatjes en scheurtjes, maar ik vond nergens iets dat er doorheen stak. De binnenband had 1 gaatje, dus verving ik de band maar door de reservebinnenband die ik altijd bij me heb. Oppompen en dan maar verder naar de winkel. Melk en margarine gekocht en dan terug naar huis, deze keer maar langs de kortste weg want met zo'n versleten band ben ik er ook niet erg gerust in. En terecht : na maar amper 10 minuten te hebben gefietst, opnieuw een lek links vooraan. Nondemiljaarde..., juist ja ! Op dezelfde plek als bij de vorige binnenband opnieuw een gaatje. Deze keer de P.M. er maar helemaal afgehaald, maar opnieuw niks gevonden dat van buiten naar binnen stak.Omdat ik maar 1 reservebandje bij heb, deze keer het gaatje maar geplakt, bandje terug opgepompt en er terug ingestopt. Gelukkig ben ik daarna wel zonder problemen mee thuis geraakt.

Ik snap nog steeds niet hoe het kan dat slechts 1 van de 2 voorbanden zo versleten is. Als het de sporing zou zijn, zouden beide banden slijtage moeten vertonen. Aan mijn rijstijl (voor zover ik die al heb), kan het ook al niet liggen, want daar rij ik veels te voorzicht voor. Ik begrijp het allemaal niet goed ....

Jonathan A. had gelukkig nog een P.M. liggen die ik mocht afhalen, zodat ik met de Oliebollentocht in aantocht -hopelijk- nog zonder problemen kan blijven rijden.

4 Comments:

Blogger Teun Geeroms said...

Hey Tihamér, als je reservebandjes moet hebben: ik heb hier nog 3 bandjes liggen, die hebben wel een kevlar anti-leklaag, dus als je ze wilt lenen...
Ik heb ook nog net de aw uitgelijnd, en dat scheelt een pak; maar ik denk dat het in jouw geval misschien aan de scheefstand van de wielen kan liggen...
Als je wil kan ik wel eens kijken, ik woon toch niet zo veraf...
Groeten

22 december, 2008 20:17  
Blogger marcel beekmans said...

ik heb sins kort ook een seserveband mee en sins vandaag ( lol ) momp met drukmeyer! scheld tog wel om een op juiste bandenspanning te rijden:P kan zijn dat een band niet goed spoorde waardor die sneler ging slijten

zie je de 27 of/en 28e:P

groetjes marcel,

22 december, 2008 21:18  
Blogger Mick said...

Omdat de problemen zo plots begonnen na het passeren van de grens is het misschien 'n idee om Vlaanderen weer bij Nederland te voegen?

23 december, 2008 18:57  
Blogger allewedertje said...

Teun, ik had ook nog wel 20" bandjes liggen, alleen geen 47mm meer zoals de PM's. Ik rij het liefst met dikke bandjes, dus ....
De stand van de wielen kan het ook niet zijn, want die is links en rechts hetzelfde.

24 december, 2008 09:53  

Een reactie posten

<< Home