zondag, september 14, 2008

Spruitjes' 100 km tocht

Wouter D. van de GL-ers organiseerde gisteren een 100 km tocht. Omdat de tocht vanuit zijn woonplaats vertrok en mijn vrouw ik waren uitgenodigd om te blijven slapen, ben ik vrijdag met de AW naar Erembodegem vertrokken. Aanvankelijk wilde ik tegen de middag pas vertrekken zodat ik tegen de avond daar zou zijn, maar omdat Wouter na de tocht ook nog een BBQ bij hem thuis hield, ben ik 's ochtends al vertrokken om wat te helpen met de voorbereidingen. Het weer zat niet echt mee vrijdag : er waren flinke regenbuien voorspeld en toen ik rond 07.45u in de AW stapte, was het flink grijs, mieserde het een beetje en had ik wind tegen (wat had je anders gedacht ?). In het begin kon ik m'n zeiltje nog in de AW laten zitten, maar dat veranderde toen ik in de buurt van Boom kwam. Daar begon het écht te regenen en moest ik me wel indekken om niet doornat te worden. Een uurtje eerder dan afgesproken was ik aan de brug van Temse en omdat Wouter daar nog niet was, ben ik hem maar verder tegemoet gereden. Even voorbij Mariekerke kruisten wij elkaar (wat vind ik dat toch altijd een maf beeld : een roeifiets in de regen :-p ) en toen bleek dat het de bedoeling was dat we samen het grootste gedeelte van de tocht nog gingen verkennen. Daar had ik niet op gerekend, nog een geluk dat ik even voordien bij een bakker in Niel nog 2 dubbele worstenbroden had gekocht, kon ik toch nog even verder. Toen we uiteindelijk bij hem thuis aankwamen, had ik nét geen 190 km op de teller, dat leek me genoeg voor 1 dag !
Gisteren is dan de tocht -met deze keer maar 1 u vertraging- geweest, met in totaal iets van een 28-tal deelnemers, Wouter voorop en ik helemaal achteraan, waar ik het liefste rij met groepstochten. Het is niet helemaal drooggebleven, maar al bij al mogen we niet klagen. Het grootste deel van de tocht liep over de Scheldedijken, aangenaam fietsen maar niet meer echt nieuw voor mij. We waren pas tegen 20.00u terug en er werd goed gesmikkeld op de BBQ, wat dacht je !
Vandaag dan terug naar huis gefietst en natuurlijk : opnieuw wind tegen ! 140 km lang zitten stoempen tegen de wind, eens goed gevloekt toen de ijsboerderij in de buurt van Zandhoven nog niet open was en blij dat ik terug thuis was. Voor de rest van de dag luie zondag, dat heb ik wel verdiend na al die km's, vinnik zo ....

Wat het gekreun in de veerpoot betreft : ik heb vorige week nog flink wat olie gedruppeld in de linkerveerpoot, tot die bijna "vol" zat. De eerste 120 km van afgelopen vrijdag, heb ik hem niet meer gehoord. Toen begon-ie weer opnieuw te zeuren en dat duurde ongeveer een 20-tal km. Daarna was het weer helemaal stil. Tijdens de tocht gisteren en vandaag terug naar huis heb ik de veerpoot helemaal niet meer gehoord. Zou de oplossing zó simpel kunnen zijn ???