zondag, oktober 26, 2008

Blijkbaar niet echt mijn dag ....

Wat een mens zoal doet op een regenachtige zondag .... 's Morgens vroeg na z'n nachtdienst van 13u in z'n bed kruipen om tegen de middag wakker te worden. Eten, filmpje kijken vanuit je luie zetel en dan, tja, wat dan ? Het is nog maar halverwege de namiddag en echt fietsweer is het niet echt, want het was al een hele tijd aan het miezeren. Maar dat is toch prima weer als je een velomobiel ter beschikking hebt ? Nou dan, vooruit, omkleden en vertrekken maar !
Ik was maar amper een half uurtje weg of de Alleweder was niet meer vooruit te branden. Tijdens het rijden al eens naar de voorbandjes gekeken, maar daar scheelde niks aan. Dan maar gestopt en dan meteen kunnen zien dat de achterband plat stond. He, rij ik een paar honderd km zonder anti-leklint achteraan en dan krijg je natuurlijk een lekke band ! Geen probleem, ik heb altijd een extra binnenband en plakkers bij me, gelukkig was het toen even gestopt met regenen. Regenjasje aangetrokken (wat ook altijd in de AW ligt) en op zoek gegaan naar het lek. Om vervolgens vast te stellen dat de buitenband een flinke snee in lengterichting vertoont. Hoe kan dat nou weer ? Over ongeveer de halve band loopt er een rechte snee in het loopvlak, alsof iemand daar met een scherp mes een rechte lijn in heeft getrokken. Op sommige plaatsen kun je zelfs de onderlaag zien zitten. Wat gek ! Nu was de Perfect Moirée stilletjes op z'n einde aan het lopen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt !
Omdat ik geen reserve buitenband meesleur, heb ik uit pure noodzaak weer een hulplijn moeten bellen met de vraag om een bandje te brengen. Een half uurtje later komt vrouwlief aangereden met een Big Apple, een flinke fietspomp en zo'n tuinkussentje om met je knieën op te zitten (tja, ze is toch met de auto, dus waarom niet ..). Achterwiel losgemaakt, de kont van de AW omhoog, de oude binnen -en buitenband erafgehaald, de nieuwe erop en pompen maar. Dat duurt maar een paar minuten, áls je maar het juiste materiaal bij je hebt ;-). Daarna weer in de AW gekropen en verdergereden. Om vervolgens er achter te komen dat ik bij het optrekken niet hoger kan schakelen dan de 3e versnelling. Wat is dat nou weer ??? Schakelen ging alleen van 1 via 2 naar 3 en terug, maar niet hoger, alsof er een blokkering op zat. Opnieuw aan de kant, terug m'n jasje aangetrokken en de kettingkast er onderuit gehaald. En mee dat ik die er onderuit haal, kan ik al zien wat de oorzaak is : een lipje van het alu was naar binnen gebogen en dat blokkeerde de draairing van de versnellingsnaaf. Dat was dus nog vlugger opgelost, en hup, jasje weer uit en verder trappen maar. Het begon al te donkeren dus ook maar voor -en achterlicht opgezet, kwestie van gezien te worden. Een half uurtje later, op een verlaten weggetje kom ik een auto tegen die begint te flikkeren met z'n lichten. Ik flikker terug met m'n 2e koplamp en rij verder. Even later kruis ik opnieuw een andere auto, die op zijn beurt met z'n lichten begint te flikkeren. Ja zeg, wat is er nu weer ? M'n licht doet het toch, of niet soms ? Maar .... om eerlijk te zijn, ik zie helemaal geen schijnsel voor me als de auto is voorbijgereden. Vreemd ! Ik stap voor de zoveelste keer uit en kan vervolgens vaststellen dat ik vooraan geen licht heb. G**verd**** ! Gelukkig heb ik altijd zo'n hoofdLED-ding bij me, daar eerst binnen in de AW eens naar de bedrading gekeken, maar voor zover ik kon nagaan was daar niks mis mee. De batterij kon ook nog niet leeg zijn, daar had ik nog maar een paar dagen mee gereden. Tja, en nu ? Het was intussen al flink aan het regenen, dus maar terug in de AW gekropen en met dat hoofdLEd-ding op m'n kop maar verdergereden. Dat gaf geen noemenswaardige problemen op de verlichte wegen, maar eens op het Bels Lijntje gekomen, zag ik natuurlijk nauwelijks waar ik reed. Mijn bril kon ik niet ophouden met dat lichtje op m'n bol, daar zag ik niks mee. Met m'n ogen op spleetjes maar voorzichtig verdergereden en veel later dan voorzien thuis aangekomen. Weet ik meteen wat me morgen te doen staat :-(

Had ik misschien toch maar beter lekker lui in de zetel blijven liggen vandaag ? Kennelijk wel ....

Snee van vreemde origine ....

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

wohow

heb ik toch nog nooit gezien hoor zo een snee,mss iets dat in de wielkast is blijven steken?

27 oktober, 2008 13:23  
Blogger allewedertje said...

Nee, in de wielkast is niks te zien. Het gaatje in de binnenband was veroorzaakt door een doorn, de snee had er kennelijk niks mee te maken. Ook de verlichting is terug okee, het zekeringske bleek kapot te zijn. Omdat een nieuwe zo goedkoop was (slechts 0,20€) heb ik maar meteen een reserve gekocht dat ik ook in de AW ga meenemen. Nu mss nog een goei 20" plooibandje zoeken en dan kunnen we weer gerust verder fietsen ....

27 oktober, 2008 20:26  
Anonymous Anoniem said...

ik he altijd de marathon racer mee
is erg licht en plooibaar

de Msupreme is ook plooibaar

28 oktober, 2008 21:09  

Een reactie posten

<< Home