zondag, november 09, 2008

nachtelijke kanalentocht II

Zo, terug van weggeweest. Gisteren bij het jaagpad oprijden kon ik al meteen vaststellen dat ik wind tegen had, dus dat beloofde weinig goeds (het woei flink gisteren). Op het kanalenkruispunt in Ham heb ik nog bijna 3 kwartier kou zitten lijden omdat ik op Teun moest wachten, maar die had een omleiding en problemen met z'n remmen. Dus wat later dan gepland in Zutendaal aangekomen, waar we nog de eerste aankomers bleken te zijn.

Daar heb ik meteen de Marathon Supremes er terug afgegooid, want die vielen me wat tegen. Ik ben waarschijnlijk erg verwend door altijd met relatief dikke banden te rijden, maar de Supremes waren me veel te sportief. Veel harder en bijlange niet zo comfortabel. Kwa snelheid kan ik niet veel zeggen, trager zullen ze zeker niet zijn, maar het testen daarvan laat ik wel aan anderen over. Ik heb de Supremes meegegeven met Johathan A., die zal ze vast wel uitgebreid gaan testen. De Perfect Moirées heb ik er voor de tocht terug opgezet en zullen voorlopig ook blijven.

In totaal daagden er maar liefst 12 velomobielen op, dat is voor zover ik weet de eerste keer dat er zoveel van die dingen voor 1 tocht in België bij elkaar waren. In groep vertrokken voor een eerste stop rond de 65km in een taverne, waar de inwendige mens kon worden versterkt. Het waaide flink, maar de aangekondigde regen bleef gelukkig uit. Nog eens een 55km verder werd er gestopt in Neeroeteren, waar de tante van één van de deelnemers zo vriendelijk was om ons op te wachten met lekkere soep. Van daaruit was het opnieuw richting Zutendaal, deze keer tegen de wind in. Zeggen dat ik het vooral dat laatste deel moeilijk had, is zwak uitgedrukt. Ik rij het liefst achteraan, wat ook bij deze tocht het geval was, maar dat maakt wel dat je altijd net iets harder moet fietsen om bij te blijven dan bvb vooraan. Dat in combinatie met de hellingen (het was tenslotte in de Limburg te doen) maakte dat ik toch dicht op m'n tandvlees zat. Ik was dan ook blij toen we terug in Zutendaal waren. Rond 05.00u naar bed en vandaag rond de middag terug huiswaarts vertrokken. Helaas was de wind intussen een kwartslag gedraaid, dus de gehoopte wind mee richting Ravels zat er maar voor een kort stukje in. Bij thuiskomst iets van een 335km op de teller, iets wat ik anders amper met 3 weken woon/werkverkeer haal. FLink moe, maar toch ook wel tevreden. De 8e januari zal de tocht opnieuw worden gereden, voor diegenen die afgelopen nacht niet konden/wilden. Of ik hem opnieuw mee zal rijden ? Niet helemaal nee. Hoewel ik me prima heb vermaakt, was het opnieuw jammer dat ik meer dan de helft van de tocht al had gereden met naar het startpunt ervan te fietsen. Wetend dat je tijdens de tocht op amper 25km van thuis passeert, is ook wat bizar. Afijn, we zullen nog wel zien. Nu voor de rest van de dag een lekker luie zondag houden !