maandag, augustus 25, 2008

101 km tocht van Limburg

De afgelopen week zijn we een weekje met vakantie geweest in het Scheldeland, meerbepaald in Moerzeke. Omdat het de bedoeling was om veel te fietsen ben ik uiteindelijk met de Stratus XP geweest, omdat die makkelijker op en af de veerponten te rijden is dan de AW. Het Scheldeland is een prachtige streek om te fietsen, heel veel (autovrije) dijken waarop je heerlijk langs het water kunt fietsen en dat op amper 100 km hiervandaan. Ondanks de regenbuien heb ik toch iets van een kleine 600 km droog kunnen fietsen, absoluut geen reden tot klagen dus en zeker een geslaagde vakantie !
Zaterdagmiddag heb ik de achterveerpoot er opnieuw onder uit gehaald om de combi-veren te vervangen door één blauwe veer. Tijd om die uit te proberen had ik pas gisteren, want toen organiseerde Edje van de Gentse Liggers een 101 km tocht. Iets voor 08.00u gisterochtend vertrokken richting Helchteren, waar het vertrekpunt was. Ik kon een flink stuk via het jaagpad rijden, althans, dat was de bedoeling. Maar in Lommel was het jaagpad volledig afgesloten vanwege de jaarlijks terugkerende vlottentocht (had ik nog nooit van gehoord, maar soit), wat betekende dat ik een stuk moest omrijden. En ik dus flink te laat op het vertrekpunt was. Gelukkig waren de anderen ( in totaal waren we met 15 fietsers ) zo vriendelijk om te wachten totdat ik was gearriveerd en konden we alsnog samen vertrekken.

Na de nodige pitstops stopten we rond de middag in Olmen bij
de Liggende Reiziger waar we tegen een heel democratisch prijsje broodjes en drank konden verbruiken. Daarna terug verder richting Limburg, waarbij we helaas een flink stuk van de route die ik 's ochtends naar Helchteren al had gedaan, fietsten. Gelukkig was er vlak voor Helchteren nog wel een lus langsheen een ijsboerderij, zodat ik dagelijkse portie ijs op peil kon houden ;-). Pas tegen het einde is het beginnen te druppelen, maar echt regenen heeft het niet gedaan.Rond 20.00u waren we terug aan de kerk van Helchteren. Daarna in m'n eentje nog terug naar huis getrapt om daar tegen 22.15u aan te komen. In totaal had ik 232 km op de teller, ruim voldoende voor één dag lijkt me ....

Groepsfoto in Olmen

Wat de veerpoot achteraan betreft, blijkt de blauwe veer een flinke verbetering. Geen harde klappen meer achteraan, maar lekker geveerd zonder dat-ie deinerig wordt. Zo wil ik nog veel km's maken !