woensdag, augustus 06, 2008

On the road again ...

Nadat-ie bijna 3 weken had stilgestaan heb ik gisteren de AW uit de garage gehaald en ermee naar het werk gefietst. Ik was heel nieuwsgierig naar het verschil met de nieuwe achterveerpoot. Het gekke is dat ik dat verschil al meteen merkte voordat ik ermee gereden had. Het is iets dat mijn vorige veerpoot niet had en deze nieuwe wel : als ik de AW nu met de achterkant een paar cm naar beneden duw, blijft-ie in die positie staan. Pas als ik dan verderduw, voel ik pas de weerstand van de veer. Omgekeerd gaat ook : pak je de achterkant bij de handgreep op, blijft het achterwiel eerst even op de grond staan, de achterkant gaat een paar cm omhoog en dan komt pas het achterwiel los van de grond. Vreemd ! Zou dat zo moeten of is er ergens iets mis ? Afijn, misschien dat de veer nog ingereden moet worden of zo, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. De rit naar het werk dan. Bij het afrijden van de oprit voelde ik al meteen dat de nieuwe veer een stuk stugger is dan de oude. Ook het rijden zelf zou ik omschrijven als "stugger". Dat is wel even wennen, als je van een oude zwevende veer komt ! Vroeger had de achterkant iets zweverigs, lekker op -en neerdeinen bij oneffenheden alsof je op een luchtkussen zat .... Maar dat is nu allemaal weg ! Of dat beter is, weet ik nog niet, want daarvoor heb ik nog niet voldoende gefietst. Maar nu is het achteraan allemaal veel strakker en ik mis dat zweverige van vroeger precies een beetje .... In de achterveerpoot zitten ook gecombineerde veren (half blauw, half rood), die zullen er toch zeker niet in de verkeerde volgorde inzitten (de veerpoot moest nu ondersteboven gemonteerd worden omdat er anders water in kan lopen) ???
Nou ja, we zullen eerst een tijdje zo rondrijden en als het toch niet moest bevallen, kunnen we nog altijd de veren vervangen, ik heb nu toch een paar stuks blauwe liggen van vroeger. Veel afstanden ga ik deze week nog niet doen, want ik ga de AW pas dit weekend opnieuw uitlijnen.

Wat het gekreun betreft .... ik durf het bijna niet te schrijven, maar het is nog steeds niet verdwenen. Wel komt het nu niet meer van onder de wielkasten vandaan, maar wel van binnen in de kast. Daar zitten alleen maar 2 M6 kogelkopjes en daar zijn volgens Ymte totnogtoe geen problemen mee geweest. Ik durf hem dan ook niet te mailen om te vragen of het mogelijk is dat mijn kogelkopjes .... Mischien had ik toch de hele mikmak moeten vervangen door nieuwe en zal ik dan pas terug een geruisloze (nou ja) AW hebben, wie weet ....



Zoek het verschil !

Update : vanmiddag ontving ik een mailtje van Ymte. Kennelijk zijn ze in Dronten vergeten van het schuimpje in de veer te stoppen, dat ervoor zorgt dat de veer niet uitschuift bij het optillen. Ze gaan het schuimpje met de post opsturen en dan kan ik er dat instoppen. Domme, kan ik weer de hele handel afbreken en uit elkaar halen ! Nou ja, ik rij eerst een paar dagen zo, dat kan absoluut geen kwaad. Als ik dan toch blijf vinden dat ik de achterveren te stug zijn, kan ik die ook meteen aanpassen.

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Je hebt wel eens vermeld dat je geen superknutselaar bent maar volgens mij begin je zo langzamerhand een volleerd velomobielreparateur ;-)

08 augustus, 2008 15:12  
Blogger allewedertje said...

Tja, laten we het zo stellen : de AW begint steeds minder en minder geheimen voor mij te hebben ;-) !
Ik weet in elk geval al wel dat de opvolger van de AW een vm moet zijn waar totaal geen knutselwerk aan te pas moet komen !!!

08 augustus, 2008 21:42  

Een reactie posten

<< Home