zaterdag, juli 12, 2008

Knutseldag ....

Gisterochtend na mijn nachtschift heb ik de veerpoten opnieuw van onderuit de AW en uit elkaar gehaald. Eerst er wat remmenreiniger ingespoten, dat enkele minuten laten trekken en dan het hele goedje uitgegoten. Daarna wat siliconen kettingspray erin gedaan, ook dat wat laten trekken en floep, het kleine rode veertje kwam er vanzelf uit ! Daarna de nieuwe gecombineerde veren goed in het vet gezet en die in de veerpoten gedaan, de poten terug gemonteerd en dat was dat.
Ymte had me intussen gemaild dat ze niet echt een idee hadden waar het gekreun vandaan zou kunnen komen. Nou, ik denk dat ik het intussen wel weet : van de kogelkopjes ! Toen ik gistermorgen de linkerveerpoot wilde verwijderen, begon ik met het kogelkopje van de voorste stuurstang los te draaien. Mee dat ik met m'n steeksleutel begon te draaien, kreunde het ding dat het een lieve lust was. Als je beide steeksleutels heen -en weer bewoog, was het net alsof je een rommelpot aan het bespelen was ! Nou ja, wie zou denken dat het dáár vandaan zou komen ?! Ik in elk geval niet ! Ik heb Ymte dan ook meteen een mailtje gestuurd om dit te laten weten, hopelijk kunnen ze er wat mee ....

In de late namiddag heb ik dan de zit uit de AW gehaald en het linkerwiel verwijderd. Ik had een paar dagen geleden de gaatjes die ik in de wielkast had ontdekt, dichtgekit. Of tenminste : ik dácht dat ik ze dichtgekit had. Gisteren onderweg naar het werk kwam er weer wat water langs binnen, dus tijd om daar eens echt werk van te maken. Omdat bij echt veel nattigheid er zowel van de achterwielkast als de voorwielkasten water binnensijpelde, heb ik de naden binnen in de AW volledig opnieuw gekit met grijze FIXALL. Het was niet even makkelijk om met de grote knijpspuit overal aan alle naden te kunnen, maar nu zou het dus goed dicht moeten zitten. Het is geen zicht, want de kleur van de kit is natuurlijk niet hetzelfde als de verf van de binnenkant, maar die zocht ik deze zomer toch opnieuw te spuiten. Het zit er nu al een paar jaar op en de verflaag is eiglijk al een tijdje aan vervanging toe. Alleen nog even afwachten of de kuip nu echt wel waterdicht is vooraleer ik begin te spuitverven. Ook aan de binnenkant van de wielkast heb ik opnieuw wat gekit, ook eens afwachten wat dat gaat geven ....

Vanmorgen dan naar het werk gereden met de nieuwe veren en bij de eerste bocht kon ik al meteen het verschil merken, want de AW heeft nu minder de neiging om naar de buitenkant van de bocht over te hellen. Ook als je over oneffenheden rijdt of in putten, merk je dat de veren wat stugger zijn en wat meer "bonken", maar dat heeft voor de rest geen invloed op het rijgedrag. Alweer een verbetering dus, die gecombineerde veren.

Het gekreun van de kogelkopjes is ook nu nog alleen maar hoorbaar als je stapvoets rijdt en aan je stuur draait. Bij gewone snelheden hoor je niks. Ik weet niet of daar echt iets aan te doen is, maar het zou toch opgelost moeten raken. Het geeft zo'n irriterend kreunend geluid dat natuurlijk door de kast versterkt wordt. Maar even afwachten dus ....