donderdag, juli 17, 2008

En de Alleweder, hij kreunde verder ....

Enkele dagen geleden begon het zeurende geluid van de veerpoot weer als vanouds. Aangezien de glijbuslager van de veerpoot was verangen, kon het bijna niet anders of het moest toch een andere oorzaak hebben. Na wat heen -en weergemail met Ymte blijkt dat het wel vaker voorkomt dat de M8 kogelkopjes wat herrie beginnen te maken. De M6 kopjes hebben het niet en daarom heeft de Quest nu ook alleen maar M6 kopjes. Heel fijn allemaal, maar daar ben ik met mijn AW natuurlijk niks mee ! Ymte stelde voor om de kogelkopjes te smeren, dat zou mogelijks kunnen helpen.
Vandaag dus maar voor de zoveelste keer (ik ben inmiddels de tel kwijt) het linkerwiel verwijderd en de 2 M8 kopjes losgemaakt. Wat blijkt ? Het voorste kopje, dat met de kortste stang aan de kast is bevestigd, blijkt heel stroef te draaien. Bij de minste beweging van de bol in het kopje hoor je een kreunend geluid, dat via de stuurstang door de kast nog wordt versterkt. Dát is dus de oorzaak van alle ellende, de veerpoten blijken er dus niks mee te maken te hebben ! Nu, het kan natuurlijk geen kwaad dat allebei de glijbuslagers zijn vervangen, maar nu blijkt dat totaal overbodig te zijn geweest.
Het tweede M8 kopje, dat aan de middenste stuurstang is bevestigd, draaide heel soepel en gaf totaal geen geluid. Dat lijkt me vrij logisch, omdat dat kopje veel minder moet scharnieren dan de voorste. Smeren dus maar. Ik heb een busje teflonspray genomen waar je zo'n rietje op kunt bevestigen en dat dan maar tussen de kraag van het kopje gestoken en ingespoten. Dat heb ik een paar keer herhaald langs verschillende kanten. Dat dan even laten intrekken, maar dat gaf geen significant verschil. Dat had ik ook niet verwacht, want ik denk dat er zo goed als geen ruimte in de kogelkop is tussen de bol en het kopje. Ik heb net eens nagekeken hoelang geleden ik de kogelkopjes had vervangen en dat bleek ik afgelopen jaar september te hebben gedaan. Iets minder dan 8.000 km geleden. En ja, alle kopjes waren met een boormachine "voorbehandeld". Dus tja, wat nu ? Enig alternatief dat de AW terug geruisloos kan maken, is volgens mij nieuwe voorbehandelde kopjes bestellen. Dus morgen maar meteen 2 nieuwe bestellen. Vanaf zondag ben ik weer een weekje weg ligfietsen met de Flanders Tour, dus als alles goed is zullen de kopjes zijn gearriveerd tegen dat ik daarvan terug ben. Wat dus betekent dat ik nog 2 dagen met een kreunende AW naar het werk mag rijden. Oh dear .... Maar ik ben er eindelijk wel achter wat de oorzaak van die rotherrie is ;-) !!!

4 Comments:

Blogger WFvN said...

Als alleen het stroeve kogelkopje herrie maakt, dan zou je die ook afzonderlijk nog even opnieuw kunnen 'voorbewerken'.

Maar vervelend dat je pas na zoveel geklus erachter bent gekomen waar nou de oorzaak ligt.

Maar zie het zo: je hebt wel weer nieuwe kluservaring opgedaan en je tweede linkerhand zal op deze manier vanzelf een rechterhand worden ;-)

18 juli, 2008 09:11  
Blogger allewedertje said...

Tja, het opnieuw 'voorbewerken'is ook geen garantie dat het dan weer lang zal duren. Ik heb ook nog even overwogen om de voorste kopjes met de middenste te wisselen, maar dat zou dan ook maar een tijdelijke oplossing zijn geweest. Ik heb maar meteen 2 nieuwe besteld, als ik daar dan ook weer bijna 8.000 km mee verder kan voordat ze beginnen te protesteren, kan ik daar wel mee leven ....

18 juli, 2008 10:08  
Anonymous Anoniem said...

ALs je dat nog haalt...

Jonathan-cycnicus tussen 20u-21u

28 juli, 2008 20:12  
Blogger allewedertje said...

Als het aan mij ligt, wel. Maar de AW daarintegen .... :-p

29 juli, 2008 15:50  

Een reactie posten

<< Home