donderdag, juli 10, 2008

Glijbuslager

Nadat ik enkele weken geleden de glijbuslager van de linkerveerpoot had vervangen, bleek die van de rechterveerpoot ook aan vervanging toe. Die vertoonde immers hetzelfde verschijnsel, nl een kreunend geluid bij het in -en uitveren. Omdat Jonathan vorige week toch naar Dronten ging met zijn Mango, had ik hem gevraagd van wat spulletjes mee te brengen : een nieuwe glijbuslager, een kopsteuntje van de Quest en een setje progressieve veren. Ik was eergisterenavond die spullen gaan ophalen bij Jonathan en gistervoormiddag heb ik de rechterveerpoot uit elkaar gehaald. De lager verwisselen is intussen een fluitje van een cent, maar de veren .... Alleen de oude blauwe veer kwam uit de veerpoot, het kleine korte rode stukje kwam er niet uit. Ik heb met vanalles geprobeerd, tot en met een 26" spaak toe, maar buiten een hoop vet, kwam er niet echt iets uit. En om de nieuwe veren erin te stoppen, moet dat er wel uit, want anders komt de AW een paar cm hoger op de wielen te staan, en dat is ook niet echt de bedoeling. Ik had even met Ymte gebeld en die stelde voor om onderaan in de veerpoot een gaatje te boren en daar dan een compressor tegen te zetten, dan zou het er vanzelf uitfloepen. Tja, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dat vond ik er zelf een beetje over (heb zelf ook geen compressor), dus heb ik de oude veer er maar terug in gestopt. Niet dat daar eiglijk iets mis mee is, maar ik wilde gewoon die progressieve veren (half blauw, half rood) eens proberen. Dat zal dus voor een andere keer worden.
Bij het terug monteren van de veerpoot, merkte ik dat de stuurstangen ook al een kreunend geluid veroorzaakten bij het bewegen. Vreemd, want dat heb ik nog niet voorgehad. Nadat de veerpoot terug op z'n plaats zat en ik naar het werk reed, bleef ik het zeurend geluid houden bij het draaien tijdens traag rijden. Bochten nemen op snelheid lukt dan weer wel zonder bijgeluiden, vreemd .... Jonathan denkt dat het komt omdat de rubbertjes versleten zijn en vervangen dienen te worden óf dat ze strakker aangedraaid dienen te worden. Mij lijkt dan eerder dat ze strakker aangedraaid dienen te worden, omdat alle rubbers even oud zijn en alleen de rechterkant lawaai maakt. Ik heb voor alle zekerheid Ymte daar ook even een mail over gestuurd, afwachten dus wat zij aanbevelen.