maandag, juni 23, 2008

Cycle Vision 2008

Afgelopen woensdag zijn we richting Amstelveen vertrokken, naar camping het Amsterdamse Bos. Vrouwlief met de auto en de gewone fiets achterop, ondergetekende met de AW. Wegens omstandigheden helemaal in m'n uppie, want Jonathan ligt nog steeds plat met zijn rug (of zou dat toch moéten) en Jan E. zit nog steeds te wachten op zijn WAW, dus vandaar .... Ik had een aantal kopies genomen van de ANWB fietsatlas, ik had wind mee en het was droog. Ik schatte vooraf in dat ik max. 7u nodig zou hebben om op de camping te raken, maar dat werden er dus een dikke 8. Dat zal hoofdzakelijk aan mijn routekeuze hebben gelegen, maar toch heb ik op de heenweg dikwijls gevloekt. Hier zijn er overal wegenwerken en lijkt België wel één grote bouwput, in Nederland kunnen ze het nog beter ! Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel keer ik ben moeten omrijden voor opgebroken wegen, afgesloten fietspaden, fietspaden die op de kaart stonden aangegeven maar in praktijk niet bleken te bestaan .... Afijn, gelukkig heb ik ook hele mooie stukjes Nederland gezien, die mij het andere deden vergeten. Een ander minpunt onderweg was mijn linker veerpoot, die alsmaar meer begon te protesteren. Was het aanvankelijk alleen maar bij het inveren tijdens het rijden, halverwege begon die ook al te kreunen bij het nemen van bochten. Na 170km op de teller arriveerde ik dan uiteindelijk toch op de camping, waar de tent reeds opgesteld stond te wachten.

De overige GL-s arriveerde op vrijdag, zodat ik donderdag en vrijdag een paar tochtjes in de omgeving kon maken. Mooie omgeving, dat wel, maar die rotherrie van het vliegveld !!! Ik zou voor geen geld daar in de buurt willen wonen !


Art-Deco watertoren aan de Westeinderplassen ...


Zaterdag dan naar Sloten gefietst, om Cycle Vision te bezoeken. Niet veel nieuws onder de zon, het is tegenwoordig elk jaar meer variaties op dezelfde thema's. Wel een interessant gesprek gehad met Arjen van Sinner over de Mango, die zouden graag de productie opdrijven naar 8 stuks per maand, alleen kan Beyss in Duitsland de vraag naar mallen niet volgen. Bij Velomobiel.nl hebben ze kennelijk hetzelfde "probleem" ....

In de namiddag arriveerde Christophe met zijn WAW en die had ook Bries nr 3 bij zich, die zou meerijden met de 25k race 's avonds. Deze Bries wordt nadien doorgeleverd naar Maia Ligfietsen in Dordrecht, waar je hem voortaan kunt huren. Laat ik over het uitzicht van de Bries maar niet teveel woorden vuil maken, maar die zag er weer niet uit. Ik vrees dat die net zoals de WAW kwa uitzicht op een prototype-niveau zal blijven steken. In de race presteerde de Bries al helemaal niet, wat wel aan de bestuurder ervan zal hebben gelegen (dat was een medewerker van Fietser.be, helemaal geen wedstrijdrijder). Toch weer typisch dat ze vanuit Gent geen wedstrijdrijder hadden meegestuurd, dat zou al een heel ander licht op de Bries hebben geworpen moest die wat beter gepresteerd hebben. Ach ja .... Het toont allemaal nogmaals aan dat in de velomobielwereld kwa afwerking de Mango en de Quest met kop en schouder boven de rest uitsteken.

Toen ik aan mijn AW kwam, werd ik ineens aangesproken door Rien van den Brand, de importeur van de Leiba in Nederland. Ik had Rien een tijdje geleden gecontacteerd voor een proefritje, waarop hij mij had laten weten dat ik dat kon bij de Liggende Hollander in Eindhoven. Dat bleek ook zo te zijn, maar Frank ter Braak moest daar natuurlijk weer 50€ voor hebben en daar had ik dan weer geen zin in. Bleek dat Rien de X-stream was gaan ophalen in Eindhoven en hem mee naar Sloten had gebracht ! Ik heb dus alsnog een proefrit met de X-stream kunnen maken, helemaal gratis ende voor niks ;-) ! Ook Johan G. maakte van de gelegenheid gebruik en heeft er 5 min. mee gereden. Er zaten een paar knappe vondsten in de X-stream verwerkt zoals bvb de claxon : ze hadden een klassieke toeter in de wielkast ingebouwd, waarvan het peertje binnen zat en de toeter achter het wiel. Simpel maar doeltreffend !

Je kan moeilijk appels met peren vergelijken, maar mijn algemene indruk was dat de X-stream een beetje een fragiele velomobiel is. Ik voelde me er niet zo mee op mijn gemak zoals bvb in mijn eigen AW of een Mango of Quest. Kan natuurlijk best tussen mijn oren zitten, maar toch .... In elk geval vond ik het harstikke knap dat Rien de X-stream helemaal mee naar Sloten had gebracht !


de X-stream

Ymte heeft me in Sloten een nieuwe glijbuslager meegegeven.Volgens Alert,die nog even heeft geluisterd naar het gekreun van mijn veerpoot, zou het inderdaad daaraan liggen. Jammer genoeg moest daar eerst een gaatje in worden geboord voordat je die in de poot installeert, dat betekende dus dat ik met een kreunende AW ook nog terug moest fietsen. Zondagvoormiddag, na het afbreken en opruimen van de tent, ben ik omstreeks 10.35u vertrokken. Deze keer had ik de wind pal tegen, maar van de aangekondigde onweders heb ik geen last gehad. In de omgeving van Sleeuwijk had het wel net flink gegoten, want daar was het nog flink nat en flink donker. Ik had een iets andere route gekozen (niet meer de kortste, maar de snelste), wat maakte dat ik rond 16.45u terug thuis was. Flink verbrand, zo rood als mijn AW zijn mijn hoofd en bovenarmen nu. Ik had me wel ingesmeerd, maar vanwege de harde wind bleef mijn petje niet op mijn hoofd zitten en dat de hele tijd met één hand vasthouden ging toch ook niet zo goed. Gisteravond de veerpoot nog uit elkaar gehaald, een gaatje geboord in de nieuwe glijbus en alles terug in elkaar gestoken. Hopelijk is het gekreun hiermee opgelost en kunnen we weer in alle stilte verderfietsen.

Nieuw en oud ....

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

En ist nu gelukt met de veerpoot??

Jonathan-vandaag wel liggend

23 juni, 2008 08:24  
Blogger marcel beekmans said...

leuke van van "oud en nieuw' zijn mooie jongens he als ze er zo staan ( oke geen letterlijke jongens a fine )

25 juni, 2008 07:40  

Een reactie posten

<< Home