dinsdag, juni 03, 2008

Reactie van de Provincie III

Vanmorgen ontving ik opnieuw een mailtje van de Alex Bosmans, ingenieur van de Provincie :

Beste,

de asfaltverharding hoeft niet zozeer beschermd te worden tegen gemotoriseerd verkeer. De bestrijking is aangebracht omdat het Bels Lijntje onder de bomen ligt, hierdoor komt er weinig zonlicht tot op het asfalt. Dit geeft het volgende probleem: regenwater blijft langer staan en krijgt dus langer de kans om in te dringen, hierdoor krijg je ten eerste mosgroei en ten tweede zal de bovenste laag asfalt sneller verweren en "rotten" door het water. Met een bestrijking wordt de asfaltverharding volledig afgesloten en krijgt het water de kans niet meer om in te werken.
De bestrijking is dus aangebracht door de specifieke ligging van het Bels Lijntje, dit verklaart meteen waarom deze procedure op jaagpaden niet of minder wordt toegepast.

mvg


Zo, dat weten we dan ook weer. Wel blijft het vreemd natuurlijk dat nu ineens een asfaltlaag afgedekt dient te worden met grind. Vóór de werken van eind 2007 heeft er jarenlang
(en daarmee bedoel ik + 10 jaar) alleen maar asfalt op het Bels Lijntje gelegen en de enige "slijtage" die daar was opgetreden, waren breuken en barsten veroorzaakt door de boomwortels onder het wegdek. Maar dat heeft niks met de deklaag van het asfalt te maken, maar wel met de dikte van de laag die wordt gelegd. Afijn, van de suppersnelle asfaltlaag hebben we maar enkele maanden kunnen genieten, waarschijnlijk zal het Belgische gedeelte eind deze week van dezelfde rijkwaliteit (lees : mindere ) zijn als het Nederlands gedeelte. Het zij dan maar zo. Maar toch verdomd jammer !!!