dinsdag, december 26, 2006

Vanalles een beetje ....

Sinds ik met antileklinten rij, heb ik gelukkig geen omkijken meer naar de banden. Ook het probleem met de batterij blijkt te zijn opgelost : het lag dus wel degelijk aan de aarding. Bij het zoeken naar de oplossing van het probleem, stelde ik vast dat de koplampen hun aarding namen aan de alu plaat helemaal vooraan (waar ze op zijn bevestigd), dus daar moest die wel goed zijn. Ik heb dus nu een draadje gelegd vanaf deze alu plaat tot aan de remgreep op de stuurstang, en sindsdien heb ik geen problemen meer. Wel opmerkelijk dat het probleem van de aarding na zo'n lange tijd komt, het ging voordien altijd goed. Afijn, het lijkt nu opgelost en laten we hopen dat het zo blijft.
Ook kamp ik al een tijdje met "krakende" pedalen. Althans, ik vermoed dat het de pedalen zijn die kraken. Als ik kracht zet op de trappers (maw : als ik dus duw), hoor ik steeds een geluid dat ik het best kan omschrijven als geknars. Dat is alleen het geval bij mijn rechterpedaal, links is dat veel minder. Ik heb al vanalles geprobeerd : nieuwe SPD-schoenplaatjes gemonteerd, de pedalen wat ingeölied, zelfs al eens andere pedalen gestoken, maar ik raak er niet vanaf. Niet echt een groot probleem, maar wel irritant. Het gekke is dat de pedalen die ik eruit heb gehaald en op een andere fiets heb gezet, die op die fiets helemaal geen geluid meer maken. Vreemd ....
En ander "probleempje" is het piepen vooraan in de AW. Tijdens het trappen hoor ik een constant gepiep. Ik heb de derailleurwieltjes en de kettingeleiderol al eens gesmeerd, maar daar lag het dus niet aan. Ik vermoed dat het de ketting zelf is, die misschien droog is komen te staan. Ik heb inmiddels 2.300 km gereden met de nieuwe ketting, waarschijnlijk hoog tijd om die te gaan smeren. Dat zal iets voor morgen namiddag worden, dan moet ik niet werken. Overmorgen is er de Oliebollentocht en dan moet-ie tiptop in orde zijn ! Aanvankelijk was ik van plan om helemaal naar Didam te fietsen, maar in overleg met vrouwlief zullen we toch maar met de aanhangwagen gaan. Meer dan 330 km op één dag fietsen heb ik nog nooit gedaan en vrijdag moet ik een vroege shift werken, dus realistisch niet echt haalbaar. Ben wel eens benieuwd om die tocht mee te rijden, het zal voor mij de eerste keer zijn. Maar de herfsttocht begin deze maand hier in Ravels was ook leuk om te doen, ik twijfel er niet aan dat het overmorgen nog leukerder wordt !