maandag, december 11, 2006

Lekke band nr 6 + klapband

Tjongejonge, het houdt écht maar niet op ! Leg ik afgelopen vrijdagnamiddag nog een setje splinternieuwe Big Apples op mijn Alleweder, zondagvoormiddag als ik Johan C met zijn Mango wil begeleiden op zijn terugweg richting Zutendaal, is het alweer raak : na amper 1 km voel ik de AW naar rechts trekken en jawel hoor : alwéér lek ! Een vlijmscherp steentje zit nog in de band, ik haal er bijna mijn vinger mee open, zo scherp is het onding. Deze keer heeft Johan ook pech, want ook hij blijkt een lekke band te hebben. Hij reed al op een band die bijna op was, nu was het dus zover. Onder dezelfde brug waar afgelopen zaterdag de herfsttocht vertrok, stonden we nu allebei onze banden te vervangen. Johan heeft nog 1 plakkertje over en dat krijg ik om mijn binnenband te plakken. Nadat alles is vervangen, geplakt en opgepompt vertrekken we verder richting Dessel. Maar na 1 km heb ik weer prijs : dezelfde band opnieuw lek. Ik wens Johan veel geluk en neem afscheid, ik maak linksomkeer richting thuis. Onderweg dien ik m'n band nog 3 keer bij te pompen, maar ik raak tenminste thuis. Daar kan ik vaststellen dat het plakkertje dat ik van Johan had gekregen, heeft losgelaten. Zelf heb ik nog 1 plakkertje in het doosje, dus gebruik ik die om het gaatje deze keer goed dicht te plakken. Buitenband erop, binnenband erin, beetje oppompen, de buitenband overal wat aandrukken zodat de binnenband overal goed komt te zitten en nergens tussenklemt en dan maar bijpompen. En dan merk ik iets vreemds op : de buitenband blijft niet goed zitten. Ik moet in totaal een keer of 4 de binnenband terug volledig aflaten en opnieuw oppompen, omdat de buitenband altijd wel ergens niet in de velg blijft zitten. Uiteindelijk lukt het me wel en zet ik de band op 4 bar en parkeer de AW. Gisteren ben ik er verder niet meer mee weggeweest, pas vanmorgen vroeg had ik hem weer nodig om naar het werk te fietsen. Voor ik vertrok heb ik de band nog eens goed geïnspecteerd en die zat overal nog keurig in de velg, ook de druk was nog prima in orde. Ik dus met een gerust hart vertrokken. Ben ik amper een km of 2 van huis als ik ineens een luide knal hoor en de AW met een ruk naar rechts trekt. Ik gooi meteen alles dicht en als ik helemaal stilsta, zie ik dat de buitenband mooi naast het wiel ligt en de binneband er deels nog in hangt. Bij het ventiel blijkt de binnenband een flinke scheur te vertonen. G****** !!! Afijn, op dat ogenblik regent en het waait verschrikkelijk, maar gelukkig was ik niet op het jaagpad naast het kanaal aan het rijden, anders was ik misschien nog ingevallen ook. Het kan altijd erger, zullen we maar denken ....
Gelukkig heb ik nog één reserve binnenband bij me, die uitgepakt en een klein beetje opgepompt. De buitenband nagekeken, waar ik niks speciaals aan kon bemerken, tot ik die op de velg wilde leggen : hij was te groot ! Wat ik ook probeerde : hij schoof steeds zo over de velg heen ! Ik de AW op z'n kant gelegd en zo geprobeerd van de buitenband op de velg te leggen, maar die bleef nauwelijks zitten. Uiteindelijk met veel geduld de binnen -in de buitenband kunnen leggen en voorzichtig proberen op te pompen, maar bij de minste druk floepte de buitenband van de velg. Wat ik ook probeerde, de band wilde er niet meer op blijven. Ik heb nog geprobeerd van de AW voort te duwen, maar na een paar meter rolde de buitenband opnieuw van de velg .... Djeezus ! Dan bleef er maar 1 ding over, en dat was de AW bij de rechterwielkast met 1 hand optillen en zo terug naar huis stappen. Ik had intussen al -tig keer naar huis gebeld, maar die had het geluid van haar gsm afstaan, dus veel hulp moest ik daarvan ook niet verwachten. Ik heb dus de AW aan de hand voortgesleurd, met een rustpauze om de 40 à 50 stappen, want méér ging echt niet. Toen ik eindelijk thuis was en net de AW in de garage wilde leggen, belde vrouwlief om te vragen of ik had gebeld, of er iets mis was. Ja hallo !!!!!
Ik begrijp nog steeds niet hoe die BA nu ineens te groot voor de velg blijkt te zijn. Noch aan de band, noch aan de velg is iets speciaals te zien. Vreemd ....
Ik ga straks eerst een paar rolletjes anti-leklint halen, een nieuw doosje plakkertjes en een paar nieuwe binnenbandjes. De Big Apples gaan terug af (want ik heb er nu nog maar eentje die past) en de Perfect Moirées er terug op, deze keer mét lint. Maar nu eerst even in de zetel gaan liggen, want mijn rug en linkeronderarm voel ik nu nog steeds ....

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dag Allewedertje,

Iets soortgelijks heb ik gehad op bij Huuri met een Schwalbe Dirty Harry 54-406 (de 7 bar uitvoering, gereden op 6 bar). Toen was in de hieldraad, die bestond uit een samenstelling van vele zeer dunne staaldraadjes, een aantal van deze staaldraadjes gebroken. Schuivend door de ommanteling van de buitenband en langs elkaar kon zo de diameter van de hieldraad groter worden. Resultaat, KLAPBAND!!. Voordat het tot een klapband kwam had ik een aantal lekke banden doordat staaldraadjes van de hieldraad in de binnenband prikte. Ik had geen reserve buitenband bij me en ben met de trein naar huis gegaan. Schwalbe bedankt!!!!

Tip:
Koop ook nooit Schwalbe Marathon Racers want het loopvlak laat los van het karkas lang voordat het profiel versleten is. En 11 x lek in 2.576 km.

Groeten,

Bert - Q 166 - Bom.

P.S.
Vredestein heeft het, in de tijd dat de Monte Carlo's regelmatig klapten, ook helemaal bij mij verbruid. Ik rij nu Conti's maar ik kan nog geen resultaten melden.

12 december, 2006 11:30  
Blogger allewedertje said...

Tja, ik wil niet beweren dat een bepaald merk of een bepaald type band helemaal niet deugd, maar toch ... 6 keer lek op nog geen 2000 km vinnik ik toch wat teveel van het goede. Vandaag ben ik op en neergefietst naar het werk met de Vredesteins Perfect Moirées er terug op, maar deze keer mét anti-leklint ertussen. Kwa rijgedrag merk ik eerlijk gezegd weinig verschil en trager was ik er ook niet door, dus het zal voorlopig mét anti-leklint blijven ....

12 december, 2006 22:30  

Een reactie posten

<< Home