zondag, december 03, 2006

Probleem opgelost

De problemen met de claxon zijn gelukkig opgelost. Toen ik eergisteren een vriend van me vertelde wat eraan scheelde, zei die meteen dat het aan de aarding lag (hij kent iets meer van elkentriek dan ikke). Hij stelde voor om een extra draadje te bevestigen tussen de klem van de drukknop en de massa. Omdat we vandaag toch bij mijn schoonouders gingen eten, ben ik met mijn AW gegaan, zij hebben een droge en verwarmde (!) garage. Daar een draadje bijgespannen, dat bovenaan dus tussen de ring van de drukknop geklemd en onderaan de trapbalk de blote draad in een gaatje van de balk bevestigd en voilĂ  : hij toetert weer als vanouds ! Het draadje valt nauwelijks op, want ik heb hem gewoon naast de remkabel die langs de stuurstang naar beneden loopt bevestigd. Helaas was ik de claxon van Velomobiel.nl vergeten mee te nemen, die zal ik morgen eens uitproberen. Hopelijk doet-ie het nu wel en maakt-ie ook wat meer geluid dan mijn huidig exemplaar.
Een ander vervelend geluid is de afgelopen weken ook opgedoken : een tjierpend/piepend geluid, altijd tijdens het trappen. Ik heb de derailleurwieltjes en het grote kettingwiel gesmeerd, maar het geluid is nog steeds niet verdwenen. Ik vermoed dat het de ketting kan zijn, die is nog steeds niet gesmeerd. Ik heb er geen idee van om de hoeveel km die gesmeerd dient te worden, maar ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen, om de ketting niet al te smerig te maken. Ik heb er nu iets van een 1500 km mee gefietst, maar misschien ziet de ketting in een AW meer af omdat die door kettingbuis loopt. Ik kijk het nog even aan, als het niet verbetert, zal het er toch eens van moeten komen, vrees ik.