woensdag, december 20, 2006

Batterijperikelen 2

Omdat ik een vermoeden had dat de problemen met de claxon ook wel eens aan de batterij kon liggen, ben ik eens wat gaan neuzen op internet. Blijkt dus dat NiCD batterijen een "geheugen" hebben en dus altijd volledig ontladen moeten zijn vooraleer ze terug opgeladen mogen worden. Juist ja, dat heb ik dus nooit gedaan omdat dat praktisch niet haalbaar is. Nou had ik van het weekend nog een reservebatterij gekocht (zelfde merk en type), dus heb ik die gisteren eens uitgeprobeerd. Eerst heb ik die volledig opgeladen en vervolgens in de AW gemonteerd. Dan een testritje gemaakt en jawel : met beide lampjes vooraan op kon ik claxonneren ! Het lag dus toch aan de batterij !
Tot ik vanmorgen naar het werk reed : beide lampjes op want het was goed mistig, maar geen claxon. Hoe hard ik ook drukte op de knop : er kwam geen geluid uit. Ook met maar 1 lampje aan kwam er geen geluid uit. Dus toch niet de batterij .... Vreemd genoeg lukte het weer wél toen ik daarstraks terug naar huis reed : toen kon ik weer wel claxonneren, zowel mét als zonder lampjes aan ....
Mijn "oude" batterij had ik gisterenavond nadat-ie volledig was ontladen, weer volledig opgeladen (duurde iets van een 3u, dus dat is ook veels te kort) en dan het originele 5W halogeenlampje erop aangesloten. Dat bleef 3,5u licht geven, daarna zag je het minderen (volgens SIGMA gaat de batterij 4u mee). Ik snap er de ballen van !
Ik heb het gevoel dat er tussen de batterij en de claxon ergens vermogen verloren gaat, alleen zou ik niet weten waar. Eerst dacht ik dat een slechte aarding het probleem was, vandaar mijn extra kabeltje tussen de drukknop en een oogje in de trapbalk.
Nou ken ik niks van elektriciteit, maar ik dacht dat als je batterijen met een geheugen niet goed oplaadt (dus zonder ze eerst te ontladen), ze minder lang gingen meegaan. Maar kennelijk vermindert het prestatievermogen ook, of dat weer niet ? Pffft, ik snap er niks van. Ik heb net op het forum van de Gentse Liggers daar een vraag op gepost en ook een mailtje naar Velomobiel.nl gestuurd. Hopelijk weet iemand de oplossing van mijn probleem.