zaterdag, november 04, 2006

Zithoek

Alhoewel ik best tevreden was over de zithoek van het stoeltje, was de constructie met de houten plankjes onder de zit verre van ideaal : bij het nemen van scherpe bochten, bleef de "vork" niet echt goed om de verhoogde bodemplaat zitten. Logisch natuurlijk, want door de houten plankjes zat er minder zijkant om steun te geven. Vandaag heb ik de plankjes verwijderd en de zithoek aangepast door wat stukken binnenband te klemmen tussen de beugel van het stoeltje en de bovenkant van de houder. Dit heeft als voordeel dat de vork onderaan nu wel helemaal over de bodemplaat van de kuip zit en geen krimp meer geeft in de bochten en dat ik iets meer achterover zit. Dat achterover zitten bevalt prima, alleen zit ik ook weer terug wat dieper in de kuip. Op zich geen probleem zolang ik het zeiltje niet moet gebruiken. Bij het vorige stoeltje zat ik met gesloten zeiltje een stuk boven het zeil met m'n oren, nu raken mijn oorlellen het zeiltje helemaal als ik het dichtrits. Ook zit het strakker rond mijn nek, omdat ik lager zit. Nou rij ik zelden of nooit met een volledig gesloten zeiltje, dat is me meestal veels te warm. Voorlopig ga ik hier dus niks aan veranderen, want de zithoek bevalt me zo beter. Het ongemak van een strak zeiltje rond de nek neem ik er vermoedelijk graag bij, dat is iets waar ik op termijn nog moet achterkomen.
Ook heb ik vastgesteld dat het voorste tandblad van 52 nog te groot is : ik rij nog steeds voor 99% in 6e versnelling, wat betekent dat ik 7 en 8 nog "over" heb. Ik heb liever wat meer speling in de laagste versnellingen, voor het geval ik bergop moet. Ik ga dan ook in de loop van volgende week bij m'n fietsenwinkel een 48-tands blad halen, want achteraan heb ik al het kleinst mogelijke kransje zitten (16-tands). Ook staat de ketting nu echt redelijk strak, zodat ik achteraan niet groter kan gaan zonder een stuk ketting bij te plaatsen.

3 Comments:

Blogger WFvN said...

Hoi,

Ik zit even met wat verbazing je weblog te lezen. Volgens mij heb je iets niet helemaal begrepen.

Wat betreft het verzet zitten wij aardig op één lijn: liever aan de onderkant wat meer (lichte) versnellingen en boven de kruissnelheid niet zo gek veel speling meer qua schakelen/versnellingen. Dat je je 52 tands voorblad wil vervangen door ene 48 kan ik volgen. Dat levert inderdaad een lichter verzet op waardoor je dus mogelijk een versnelling hoger kan rijden (waardoor je dus een lichter verzet erbij krijgt en een zwaarder verzet minder) Maar je spreekt over dat 48 blad omdat je achter al het kleinst mogelijke tandwiel hebt.... Ik weet niet welke tandwielen er allemaal te krijgen zijn voor je naaf maar je moet achter juist een GROTERE hebben als je lichter wil trappen!
Een 17 tands of 18 tands zou dus ook kunnen om je doel te bereiken.

Als je 99% in z'n 6 rijdt met 52 voor en 16 achter dan zit je qua overbrenging met een verhouding van 3,97:1
Als je het voorblad vervangt en je wil dan in z'n 7 dezelfde overbrenging hebben dan moet je geen 48 maar een 44 of een 45 hebben (3,90:1 resp. 3,99:1). Met een 48 zou je zitten op 4,26:1

Ga je echter het achterkransje vervangen dan zou je in z'n 7 met een 18 tands kransje zitten op 4,10:1 en met een 19 kom je uit op 3,88:1

Je voorblad vervangen door een 48 schiet niet genoeg op denk ik ténzij je in normaal in z'n 6 rijdt waarbij je die versnelling eigenlijk net te licht vindt en de 7 net te zwaar. Met een 48 voorblad krijg je eigenlijk dat de 'nieuwe' 7e versnelling tussen de huidige 6 en 7 in komt te zitten

04 november, 2006 12:58  
Blogger WFvN said...

hm, ik heb je verhaal over de ketting over het hoofd gezien. Goed, kleiner voorblad dus.

04 november, 2006 13:01  
Blogger allewedertje said...

Yep, kleiner voorblad dus. Ik ga het voorblad zo meteen vervangen, kan ik morgen al gelijk testen of het voldoende klein is of niet.

05 november, 2006 13:45  

Een reactie posten

<< Home