woensdag, november 08, 2006

Verzet

Eergisteren heb ik het 52-tands voorblad vervangen door een 48-tands. Hierbij leg ik de AW altijd op z'n zij op het gras, kwestie van overal makkelijk bij te kunnen. Toen ik hem op zijn zij had en eraan wilde beginnen, viel mij op dat de veer van de kettingspanner helemaal niet opgespannen stond ! Ik denk dat het een "nalatigheidje" van de jongens van Velomobiel.nl was, maar vond het wel vreemd dat ik het niet eerder heb opgemerkt. Ik bedoel hiermee : ik heb niks bijzonders opgemerkt tijdens het rijden totnogtoe. De veer heb ik dus maar meteen opgespannen en daarbij bleek dat de "derailleur" toch een stuk naar voren kwam en de ketting niet, zoals ik aanvankelijk dacht, bijna volledig opgespannen stond. Ik heb dus gisteren en vandaag met het nieuwe voorblad gereden en dat bleek nog nét iets te groot : ik trapte wel in 7e versnelling, maar eiglijk nog steeds wat te zwaar( 6e bleek dan weer wat te licht naar mijn zin). Mijn trapfrequentie ligt vrij laag en dat is niet goed, dat weet ik. Het voelt voor mij echt onnatuurlijk aan om in een hoge frequentie te trappen en zolang mijn knieën niet protesteren .... (het helpt natuurlijk ook dat ik met 155mm cranks rij, die ontzien de knieën zowieso al wat meer).
Aangezien ik nu dus toch nog wat speling op de ketting heb, heb ik vanmiddag het 16-tands kransje achteraan vervangen door een 18-tands (ja Wilfred : groter !). Dat zou moeten maken dat ik iets soepeler in 7e versnelling kan trappen.
Toen ik vanmorgen rond 9u vertrok, was het guur weer : een flinke wind en niet echt warm. Maar na een half uurtje trappen, kreeg ik het te warm en heb ik het zeiltje verwijderd. Wel een extra fietsjasje aangedaan, maar wel in korte broek verder gefietst. Een heel verschil met de paar fietsers die ik onderweg tegenkwam en eruitzagen alsof ze op de Noordpool aan het rijden waren. Lang leve de velomobiel ;-) !

1 Comments:

Blogger WFvN said...

Met je 48-18 combinatie zal je nu in z'n 7 íets lichter trappen dan voorheen (52-16) in z'n 6 (overbrengverhouding van 3,975:1 oude situatie tegenover 3,784 nieuwe situatie). Mooi dat je je doel bereikt hebt.
En inderdaad, lang leve de velomobiel :-)

08 november, 2006 21:21  

Een reactie posten

<< Home