zaterdag, augustus 05, 2006

Lekke band nr 3

Gisterenavond toen ik van het werk kwam, voelde ik ineens dat een bocht naar rechts nemen vrij moeilijk ging, alsof er iemand tegenstuurde. Na een 3-tal bochten naar rechts te hebben genomen, toch maar gestopt om vast te stellen dat de linkerband aan het afgaan was (die stond dus bijna zo goed als plat). Afijn, dat is geen probleem : ik heb altijd bandelichters, plakkers, pompje en een reservebandje bij, dus .... Alleen : vond alleen het pompje en bandelichters terug in de FAW. De plakkers en het reservebandje zaten nog in het zakje van de Kettwiesel waarmee ik de Ecotrip had gereden .... Dat was dus flink balen. Afijn, dan maar oppompen en verderrijden, in de hoop dat ik zo alsnog thuis zou raken (ik zat ongeveer een km of 7 van huis). Volgende vaststelling : het pompje -dat ik nog niet eerder heb hoeven te gebruiken- paste niet op het ventiel van de binnenband. Alhoewel het op beide types van ventielen zou moeten passen, bleef dat ding dus absoluut niet vastzitten op het autoventiel van de binnenband. Tja, wat moet een mens dan ? Het begon al te donkeren en ook dreigde er in de verte een nieuwe regenbui aan te komen .... Juist ja, de hulplijn ! Een dik kwartierje later kwam de pechverhelping aangereden in het bekende rode autootje met een extra binnenband en een goeie pomp (ik weet het : ik heb een schat van een vrouw!). De binnenband opgepompt, de grote pomp naast me in de FAW gezet en zo, mét volgauto, naar huis gereden. Ben onderweg maar één keer moeten stoppen om bij te pompen, dus dat viel nog goed mee.
Het gaatje bleek opnieuw te zijn veroorzaakt door een doorn. Het is de derde lek op iets meer dan 8000 km, dus mij hoor je absoluut niet klagen. Het is momenteel zo dat het loopvlak van de Big Apples zo goed als effen is, maar dat is volgens mij niet de oorzaak van het lek, de vorige twee lekken werden namelijk ook veroorzaakt door doornen. Wel vreemd, als je bedenkt dat ik dagelijks over flink wat grint en kiezel rij en daarbij nog nooit ben lekgereden. De BA's waarmee ik nog rij, zijn er nog die van de eerste productie, de recentere BA's schijnen een betere anti-leklaag te hebben.
Verder heb ik ook vastgesteld dat er een spaak is gebroken van het linkerwiel, ik hoop dat het wiel het nog 2 weken uithoudt, dat wordt de FAW zowieso afgebroken om gereviseerd te worden. De 15e augustus staat er nog een BBQ-tocht van 150km op de agenda die ik nog graag mee zou rijden, dus die zou ik nog graag uitrijden met m'n huidige banden.
En nu eerst mijn reservespullen aanvullen en een pompje zoeken dat wél past !