donderdag, juni 01, 2006

Q-factor

Ik had al eerder vermeld dat het 155mm crankstel dat van Alligt komt, wijder uit elkaar staat dan het crankstel wat voordien in mijn AW zat. Ik heb vandaag de 2 eens vergeleken en het blijkt inderdaad een groot verschil te zijn : links zie je het "originele" crankstel (dat van Velomobiel.nl komt) en rechts dat van Alligt.



Ik voel natuurlijk bij het trappen ook dat de huidige cranks wat verder uit elkaar staan, want ik raak bijna voortdurend met de hiel van mijn rechtervoet de wielkast. Hoog tijd om de oude cranks er terug in te (laten) zetten. Omdat ik zelf geen cranktrekker heb (of hoe heet zo'n ding ?), moet ik daarvoor één van dees dagen eens langs mijn fietsenmaker.
Op mijn nieuwe Stratus XP wil ik ook kortere cranks. Daar heb ik nu Shimano 105 cranks opstaan, ik had die van 165mm besteld maar die bleken niet leverbaar. Dus zijn het 175mm cranks geworden. Ik ben al flink op zoek geweest naar cranks van 150 à 155mm, maar dat blijkt niet zo simpel : ofwel betaal je je blauw als het één of ander merk is, ofwel is het eerder van een goedkope kwaliteit zoals die van Alligt. En die wil ik er dus absoluut niet op ! Ik heb een Amerikaan gevonden die crankarmen inkort ( Mark Stonich ),
maar daarvoor betaal je natuurlijk al 25 US dollars voor de verzending alleen. Misschien toch maar even verder zoeken ....