maandag, mei 08, 2006

Oeps ....

Gistermorgen na de nachtshift vertrok ik op het werk en kon in ineens niet meer opschakelen. De draaischakelaar kon worden verdraaid zonder weerstand en ik geraakte alleen maar in de kleinste versnelling vooruit, niet echt ideaal dus. Meten de kettingkast er onderuit gehaald en zoals ik al had verwacht : het einde van de kabel (boutje + moer) was uit de bevestiging van de naaf gesprongen. Het boutje klikt normaal gezien vast in een soort van oogje met een lipje, maar daar is een hele tijd terug al dat lipje van afgebroken. Het is allemaal van plastic, ik vermoed om gewicht te sparen, maar het is natuurlijk niet zo sterk als metaal. Dat lipje houdt het boutje van de kabel op zijn plaats, maar nu dus niet meer omdat het er niet meer is. Zolang de versnellingskabel gespannen staat, blijft-ie vanzelf op zijn plaats zitten, behalve als je de naaf in 1e zet. En dat was dus gisteren het geval. Is een onoplettendheid van me, want normaal vertrek ik altijd in 2e en doet het probleem zich niet voor. Ik moet toch eens informeren of ik een nieuwe naafring kan krijgen, hopelijk is die apart verkrijgbaar. Ik stuur Shimano vandaag nog een mail.