zondag, april 30, 2006

Modderen we nog wat verder ....

Naar aanleiding van het commentaar van Wilfred heb ik vandaag de wielen er nog eens afgehaald en goed gekeken naar de rondellen die om de bouten zitten. Die zijn bij allebei de wielen net groot genoeg om de 2 metalen cirkels die je ziet als je het wiel op de as van de trommelrem bevestigt, te bedekken. Kleiner mag ook niet, want de rondel zorgt ervoor dat het wiel zo dicht mogelijk tegen de ring van de as van de trommelrem wordt gehouden. Zo waren ze origineel toen ik de FAW kocht en tot voor enkele weken, heb ik nog nooit last gehad van losdraaiende bouten, dus tja .... ik weet het ook niet meer hoor .... In de gaten houden dan maar !
Vandaag heb ik ook de batterij vervangen : weg met die zware loodaccu en leve de 365 grs lichte batterij van SIGMA SPORT ! Ik heb de batterij op net dezelfde plaats bevestigd, nl links onderaan in het hoekje naast het trapgat. Dat kwam het beste uit kwa bedrading. Wel heb ik zelf een aanpassingstukje in elkaar moeten flansen, want de aansluitpinnetjes van de draad zijn natuurlijk anders. Maar dat is nu allemaal in orde en weer een zorg minder.
Wat de uitlijning van de wielen betreft : volgens Wilfred staan mijn wielen nu lichtjes in toespoor, wat de reden was dat mijn wiel er niet meteen afdonderde nadat de bout was verdwenen. Ik kan de stand van de wielen natuurlijk niet zelf bekijken als ik in mijn FAW zit, maar het is in elk geval wel zo dat als ik voor de FAW sta en de wielen zo recht mogelijk zet (wat niet simpel is), ze volgens mij nog steeds lichtjes in open spoor staan. Dat kan natuurlijk evengoed visueel bedrog zijn, want door de druppelvorm van de kuip is het niet zo makkelijk om te zien of je beide wielen nu 1. evenwijdig staan en 2. recht staan. Ik heb nog wat houtoverschot in de garage staan, misschien dat ik één van deze dagen toch eens aan die uitlijnmal begin die Theo Mol heeft staan onder de rubriek "zelfbouwers" bij de Ligfietsplaza .... Voorlopig nog niet uitgewerkt, vrees ik ;-)

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Jammer dat je nog niet weet wat nou de oorzaak is van het losdraaien van de bout.

Maar wat betreft dat toespoor/uitspoor. Op het oog valt het énorm lastig te zien! En ik denk ook dat de fiets behoorlijk vertekent.
Dat je je wielen zo recht mogelijk probeert te zetten, kan ik volledig inkomen. Echter kies er absoluut voor om ze niet hélemaal recht te zetten, en al helemáál geen uitspoor. Tijdens het rijden worden de wielen sowiezo wat uit elkaar gedrukt. Een licht toespoor kan daardoor dus net uitkomen op 2 wielen die perfect evenwijdig aan elkaar lopen.

30 april, 2006 20:54  
Blogger allewedertje said...

Hmm, ik weet het nog niet steeds niet goed wat sporing betreft .... Toen ik begon met ligfietsen (lees : met een trike) stonden de voorwielen ook lichtjes in toespoor. Ik had ook gelezen dat de wielen tijdens het rijden vanzelf wat meer "open" komen, vandaar lichtjes in toespoor.
Ik had echter vrij veel slijtage aan de banden, dus had ik naar Flevobike gemaild en hen om advies gevraagd. Daar zeiden ze dat je net moet zorgen dat beide wielen zo recht en evenwijdig mogelijk moeten staan, dat dat de minste weerstand geeft en het beste rendement. Ik weet niet hoe de huidige velomobielen worden afgesteld kwa sporing, mss dat ik eens navraag moet doen ....

30 april, 2006 21:22  

Een reactie posten

<< Home