zaterdag, mei 06, 2006

Woon/werk route

Enkele dagen geleden had ik gemerkt dat het jaagpad waarlangs ik rij als ik ga werken, volledig was omgeploegd en min of meer platgereden. Waar ik vroeger over een strook van zeg maar 1 km moest rijden vooraleer ik terug asfalt had, is nu alle asfalt verwijderd en is het nu allemaal zand en kiezel geworden. Dat maakt dat ik nu over een km of 3 over die kiezel moet rijden, wat natuurlijk niet zo snel gaat. Nu kan ik daar tegen max. 23 km/u over, sneller zou kunnen, maar dat rijdt echt niet fijn. Ook hoop ik maar dat het niet teveel gaat regenen, want dan wordt het volgens mij helemaal onberijdbaar en moet ik nog een omweg gaan zoeken.

Gisteren stond er in de krant dat onze minister van Mobiliteit en Openbare Werken aankondigde dat het jaagpad tussen Dessel en Turnhout nog voor de zomer een nieuwe asfaltlaag krijgt. Dat verklaart natuurlijk waarom alle asfalt werd verwijderd, het is een voorbereiding voor de nieuwe laag. Vanuit mijn woonplaats richting Arendonk, ligt er nog steeds een "soort" van asfaltlaag. Ik schrijf bewust "soort", want het is een mix van vanalles en nog wat. Begin vorig jaar hebben ze daar een laag van donkere asfalt/teer bijgegoten, om de grootste gaten en oneffenheden wat te effenen. Enkele dagen geleden ben ik daar nog overheen gefietst samen met mijn vrouw, en bij een temperatuur van 25° C kleefde de laag al aan je schoenen. Ik wil niet eens weten wat dat bij hogere temperaturen gaat doen ! Nadat ik het artikel van de minister in de krant had gelezen, heb ik meteen een mail gestuurd naar zijn kabinet om te vragen of het voorzien was dat het gehele traject van een nieuwe asfaltlaag wordt voorzien, of alleen maar bepaalde stukken. In dat laatste geval, heb ik in de mail uitgelegd dat het traject tussen de N12 en de N118 best ook van een nieuwe laag wordt voorzien, aangezien de huidige laag bij deze temperaturen niet echt om te doen is. Eens benieuwd of ik een reactie zal krijgen ....

In elk geval : als het jaagpad helemaal tot in Turnhout zal heraangelegd zijn, kan ik voortaan helemaal langsheen het kanaal naar het werk rijden. Dat is korter (ik schat een 3-tal km of zo), maar vooral veel rustiger. Het jaagpad kruist op mijn traject dan wel 2 keer de rijbaan waar die via ophaalbruggen over het kanaal gaat, maar je hebt als fietser vrij goed zicht op het aankomend verkeer. Laat maar komen die nieuwe laag !