maandag, april 03, 2006

Maandagsrijders ....

Vanmorgen vroeg stond er een flinke wind die ik op kop had onderweg naar het werk. Ongeveer halverwege mijn woon/werkroute moet ik een paar km over een vrij breed fietspad langsheen een drukken N-weg, die gelukkig van de rijbaan gescheiden wordt door een grasberm. Met vrij breed bedoel ik dat ik daar makkelijk andere fietsers kan voorbijrijden. Het fietspad loopt doorheen 2 gemeentes en 1 van deze gemeentes heeft enkele weken geleden gootjes langsheen het fietspad in de grond "gesneden" om te voorkomen dat het onkruid verder over het fietspad groeit.
Wanneer ik vanochtend het fietspad opdraaide, zag ik in de verte een achterlicht van een andere fietser. Ik dacht nog van : "Nou, flinke jongen om met zo'n wind op een bukfiets te rijden!" en begon hem langzaam maar zeker in te halen. Wanneer ik hem had ingehaald, bleek hij midden op het fietspad te rijden, zodat ik een paar keer klaxonneerde om hem in te halen. Geen reactie, hij bleef rustig midden rijden. Ik terugschakelen en nogmaals een paar keer klaxonneren (de neus van mijn AW zat nu zo goed als in zijn kont -bij wijze van spreken) en eindelijk week de fietser uit naar rechts. Ik schakelde 2 versnellingen op en begon hem in te halen, toen hij ineens weer terug naar het midden uitweek. Z'n linkerpedaal kwam zelfs tegen de zijkant van m'n AW en als reactie week ik natuurlijk uit naar links. Ik was razend en schreeuwde :"Zijde gij doof of wa ?!", wat alleen maar op gevloek werd onthaald. Omdat ik naar links moest uitwijken, was het linker voorwiel natuurlijk in het gootje naast het fietspad terecht gekomen. Het hoogteverschil bleek redelijk groot, want ik kreeg het wiel maar niet terug op het fietspad. Ik moest een meter of 15 doorrijden vooraleer ik erin slaagde van terug met 3 wielen op het fietspad te rijden. De andere fietser was dan nergens meer te zien en ik ben dan maar verdergereden naar het werk (wel iets sneller omdat ik zo pissig was). Eenmaal op het werk meteen gekeken of er schade was aan de zijkant, wat gelukkig niet het geval bleek. De band van het linkerwiel hing gelijk onder de modder en de drab, maar die heb ik er daarstraks zonder problemen van kunnen verwijderen toen dat allemaal opgedroogd was. Wat een manier om je werkweek te beginnen !