vrijdag, maart 24, 2006

Kleine aanpassingen (2)

Vandaag dus met het groter kransje achterop gereden en zoals ik al vermoedde : ik rij nu in een hogere versnelling. Vertrekken kan nu in 2e of in 3e en mijn gewoon tempo rij ik nu in 7e ipv in 6e. Wel staat de ketting nu nog meer gespannen, omdat ik geen aanpassing aan de ketting heb gedaan. Die stond dus afgesteld voor een 16-tands kransje achteraan en moet nu op een kransje van 22 draaien. Ik heb niet de indruk dat het daardoor minder snel gaat, wel maakt de aandrijving iets meer herrie nu. Ik zou een paar schakels extra in de ketting kunnen stoppen, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is om nieuwe schakels in een oude(re) ketting te bevestigen ....
Vanmorgen naar het werk was het nog droog, toen ik vanmiddag terug naar huis reed was het al een paar uur aan het regen. De nieuwe spatlappen blijken prima te werken : er wordt nu zo goed als niks meer naar achteren geslingerd door de wielen. Naar voren blijft dat natuurlijk wél het geval, omdat de banden zo breed zijn. Verder was het voor het eerst weer boven de 10°, meer dan warm genoeg voor mij !

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Ik kan je verhaal niet volgen. Een kleiner kransje achter betekent een zwaarder verzet waardoor je (bij gelijke snelheid en inspanning) juist in een lagere versnelling zou gaan rijden en lastiger zou optrekken.
Ik neem aan dat je een iets groter kransje gemonteerd hebt, dan klopt het geheel (inclusief de strakkere ketting).

24 maart, 2006 20:31  
Blogger allewedertje said...

Klopt natuurlijk, dat moet een groter kransje zijn !

25 maart, 2006 07:57  

Een reactie posten

<< Home