vrijdag, maart 10, 2006

Batterij op ?

Het valt me op dat ik niet erg lang meer doe met mijn 6V loodbatterij. Ik heb nu 2 zuinige LED's in de koplampen zitten (elk 1W) dus verbruik ik minder stroom dan toen ik nog 5W halogeen lampjes had. Toen kon ik makkelijk een dag of 3 à 4 naar het werk in het donker rijden vooraleer ik de batterij opnieuw moest opladen. Dat blijk ik nu ook nog te moeten doen, ook al is het stroomverbruik lager. Ik merk het vooral aan de claxon, want dat is de eerste indicatie dat de batterij minder presteert (het duurt dan een paar seconden tussen het induwen van de knop en het effectief horen van de claxon). Zou het kunnen dat de batterij "op" is omdat de FAW 1,5 jaar heeft stilgestaan ? Ik heb de batterij in die periode wel regelmatig laten opladen (gemiddeld om de 2 à 3 maanden), maar toch .... Misschien dat ik een nieuwe batterij moet kopen.
Ik heb gezien dat er inmiddels veel lichtere 6V batterijen verkrijgbaar zijn (van oa SIGMA geloof ik), maar dat zijn natuurlijk geen loodaccu's. En ik heb een paar weken geleden nog een nieuwe druppellader gekocht omdat de oude kapot was .... Zal eens moeten gaan surfen vrees ik ....