dinsdag, maart 07, 2006

Sneeuwhagelbui

Gistervoormiddag was het weer zover : ik vertrok thuis met een stralend zonnetje in een blauwe hemel, maar na nog geen 15 minuten was de zon weg en was de hemel zwart. Bij vertrek had ik een pet en zonnebril op, daar kon ik dus ineens niks meer mee. Ineens begon het flink te hagelsneeuwen, wat door de felle wind niet meteen een aangenaam gevoel gaf. Het zicht was zo beperkt dat ik slechts tegen 20 km/u verderreed en op een bepaald moment moest ik stoppen omdat de hagel gewoonweg zeer deed in mijn aangezicht. Vlug (nou ja, wat heet vlug ...) mijn pet en bril verwisseld voor de skibril en muts en tegen dat ik die fatsoenlijk aan/op had, was het ergste van de bui over. Ben zo wel tot op het werk gefietst, omdat er nog wat sneeuw bleef vallen.
Door dit alles ben ik weer beginnen twijfelen over een dakje, en over het werkelijke nut ervan. Feit is dat terwijl ik stilstond om van hoofddeksel/bril te veranderen, er een hoop nattigheid in het open gedeelte van het zeiltje viel en ik daardoor redelijk nat werd. Op zich duurt dat niet lang (halve minuut misschien ?), maar toch lang genoeg om oncomfortabel nat te worden. Stel dat je overvallen wordt door een bui en je moet je dakje monteren, ben je volgens mij meer tijd kwijt en is de kans groot dat tegen dat je je dakje hebt gemonteerd, de bui al over is. Niet erg praktisch dus. Bijkomend probleem is volgens mij ook de temperatuur. Ik fiets de laatste dagen alleen maar met een mouwloos onder T-shirt met daarover een gewoon fietsshirt met korte mouwen en dat is me al warm genoeg, het zeiltje blijft dan ook alleen maar de eerste 5 minuten volledig gesloten en gaat daarna meteen open. Als je nu over het zeiltje nog een dakje gaat spannen, zal er nog minder doorstroming zijn waardoor het allemaal nog warmer wordt. Niet echt wat ik zoek dus ....
Na wat doordenken denk ik dat ik voorlopig een soort van compromis heb gevonden : ik had nog een regenhoed liggen van één of ander outdoormerk, met nogal grote rand. Als ik die op heb als ik in de AW zit, bedekt die de opening in het zeiltje zo goed als volledig. Ook is die zo gepakt en opgezet, da's maar een kwestie van een paar seconden. Ik heb de hoed nu in de AW liggen en nu is het maar wachten tot de volgende bui me overvalt. Wordt vervolgd ....