donderdag, maart 23, 2006

Kleine aanpassingen

Vandaag was het nog eens wat warmer en droog, uitstekende dag om wat kleine aanpassingen te doen. De afgelopen week had ik al gemerkt dat van het achterwiel het rechter wieldoekje tegen de alu beschermkap van de ketting kwam. Hierdoor begon het stilletjes te scheuren, hoog tijd om het te vervangen !



Heb het achterwiel eruit gehaald, het oude wieldoekje verwijderd en vervangen door een nieuw en bij het terugplaatsen van het wiel 2 extra rondellen op de as gemonteerd, aan de binnenkant van de vork. Het wiel staat nu iets meer verwijderd van de kettingbeschermer.

Nu het achterwiel eruit was, heb ik ineens het 20-tands kransje vervangen door een 22-tands. Dat ging niet zonder effe langs de lokale fietsenmaker langs te gaan, die toonde me hoe ik die klemring moest verwijderen (hij is anders niet echt ligfietsgezind, maar hij had vandaag een goeie dag : ik mocht zelfs niet betalen !). Nu heb ik nog een kleiner verzet en zal ik normaal gesproken ook de 7e en 8e versnelling kunnen gebruiken, veronderstel ik. Wordt iets om morgen naar het werk uit te testen.

Vorige week ook eindelijk die oerlelijke spatlappen vervangen door iets praktischer. Het oogt momenteel nog niet zo fraai, omdat de alu strip van de vorige spatlappen niet werd verwijderd. In principe zouden die allebei wegkunnen, maar dan blijf ik met gaten over van het poppen, dus heb ik ze voorlopig maar laten zitten. Of ze effectiever zijn, daar zal ik vlug genoeg achter komen, want vanaf morgen geven ze regen, dus ....





Vanmorgen na de nachtshift ineens doorgereden naar Arendonk, waar een carrossier zit. Daar was ik eergisteren al langsgeweest met de vraag of ze mijn Alleweder opnieuw zouden kunnen spuiten, maar die moesten hem natuurlijk eerst zien. Het was -3° toen ik vertrok in Beerse, maar een blauwe lucht en een stralend zonnetje en wind tegen richting Arendonk, dus langsheen het kanaal toch maar rond gereden (het is verder langsheen het kanaal, maar uiteraard stukken rustiger). Op minder dan een uurtje was ik daar en kon ik de Alleweder laten "bewonderen", want zoiets hadden ze daar nog nooit gezien. De spuiter van dienst vertelde me dat hij prima spul had om alu te spuiten, een soort van primmer dat zich al bewezen had op de ritten van Parijs-Dakkar. Normaal blijkt verf niet lang te houden op alu, het zou vrij snel beginnen afbladderen. Die nieuwe primmer zou dus zorgen voor een veel betere hechting. Het volledige spuitwerk (grondlaag, kleur + vernissen) zou op 425 euro komen, wat mij een erg schappelijke prijs lijkt. Het uitdeuken zouden ze eventueel ook voor hun rekening kunnen nemen en zelfs als ik geen zin zou hebben om de kast zelf af te schuren, hadden ze daar een prima afbijtmiddel voor. Het is allemaal nog niet zeker en ook zeker niet voor meteen, want het zou op z'n vroegst over enkele maanden kunnen (eind juni, begin juli). Heb ik nog effe de tijd om te overwegen of het allemaal de moeite waard is ....