maandag, februari 06, 2006

Smeren

Vandaag viel me op dat de ketting vrij veel lawaai aan het maken was onder het trappen. Aangezien het al méér dan 1,5 jaar geleden was dat de ketting nog gesmeerd was, toch maar de mouwen opgestroopt en aan de ketting begonnen. De beschermkap aan het achterwiel verwijderd, de FAW op z'n zij gelegd en een klein stukje doek tussen de ketting gewrongen, om die dan doorheen de plastic buis onderheen de FAW te trekken (dat is de langste). Er kwam een hoop prut en vuiligheid uit, dus dat zijn we ook weeral kwijt. Verder de 2 wieltjes van de inwendige kettingspanner nog schoongemaakt en vervolgens de ketting met smeerolie van Shimano ingesprayed. Hierdoor kwam er nog wat vuiligheid uit de kettingbuis. Gelukkig had ik er deze keer aan gedacht om een karton tussen de kettinglijn en het achterwiel te stoppen, zodat het wieldoekje niet vol vieze prut hing. Hopelijk blijft de kettingbuis nu weer een tijdje schoon.

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Kijk..... na 1,5 jaar weer eens moeten smeren, cát is acceptabel. Die gesloten aandrijving van je doet duidelijk erg goed z'n best.
Ik denk wel eens terug aan de tijd dat ik Alleweder reed. Met pekel e.d. was het elke 2 weken nodig om de ketting onder handen te nemen.

In jouw geval heeft de Alleweder natuurlijk wel een fikse tijd stil gestaan maar als je die tijd eraf trekt zit je nog een flink eind boven 'mijn' 2 weken.

Jammer van je lak (uit je vorige bericht). Ik hoop dat je dat weet aan te pakken zodat je fiets blijft zoals hij is. Ik kan me geen mooiere Alleweder voor de geest halen dan de jouwe.

07 februari, 2006 07:00  
Blogger allewedertje said...

Tja, dat was idd te verwachten, zeker als je bedenkt dat de AW ook nog buiten heeft gestaan het laatste half jaar. Hij rijdt in elk geval een stuk soepeler nu de ketting gesmeerd is, vandaag kon ik zelfs naar 7e versnelling schakelen tijdens het rijden, dat is me nog niet gelukt sinds ik terugben. Er moet nog een paar kilo van de motor af, maar stilletjes komen we er, zullen we maar denken ;-)
Wat die lakschade betreft : ik denk dat ik er iets over ga plakken, reflecterende folie of zoiets, in de hoop dat de lak niet verder af begint te bladderen en het nog een paar jaar volhoudt. Incha'Allah, zoals ze in het Midden-Oosten zeggen !

07 februari, 2006 19:26  

Een reactie posten

<< Home