woensdag, februari 08, 2006

Door de wind, door de regen ....

Ik werd vanmorgen al heel vroeg wakker van de regen op de dakpannen waar we net onder slapen en toen wist ik al genoeg : het zou geen droge dag worden. Heb nog even getwijfeld of ik toch niet mijn bukfiets zou pakken, maar daar moest ik niet lang over nadenken. Het is niet voor niks een "alleweder" ! Omdat het naast de regen ook nog flink woei, ben ik maar een kwartiertje vroeger vertrokken. Ten eerste omdat ik met volledig gesloten dekzeiltje zou moeten fietsen en ik dan iets minder snel fiets (om niet al teveel te zweten) en ten tweede ook omdat ik verwachte dat op het jaagpad langsheen het kanaal afgewaaide takken zouden liggen. Tegen de regen heb ik een los colletje aangedaan (zo'n nekding met een klein lapje stof aan) met daarover een mouwloos fietsvestje met een opstaande kraag en op mijn hoofd een baseball pet. Meteen toen ik thuis vertrok, moest ik al flink tegensturen tegen de rukwinden. Ook viel het niet mee om mijn ogen open te houden tegen de wind (een bril heeft totaal geen zin met dergelijk weer) en om de pet op mijn hoofd te houden. Heel veel takken lagen er (nog) niet op het jaagpad, wel een hele hoop plassen. Halverwege begon het wat minder hard te regenen, zodat ik geen moeite meer had om mijn ogen open te houden. Wel moest ik op bepaalde momenten nog steeds flink tegensturen en ik begon me meteen af te vragen hoeveel Quests er vandaag zouden omgewaaid zijn (stout hè ?). Uiteindelijk kwam ik maar 5 minuutjes later dan gewoonlijk aan op het werk, had er iets van een 50' over gedaan ipv de gebruikelijke 45'. Ik zit dus nog duidelijk niet aan het tempo van vroeger, toen deed ik mijn afstand onder de 40', maar we komen in de buurt.
Toen ik vanavond terug naar huis reed, regende het niet maar woei het nog steeds flink. Moest dus geen pet op maar heb wel mijn skibril opgezet. Toen ik op een paar km van huis was, begon het ineens te hagelen, zodat ik stopte om mijn pet te zoeken. Die kon ik niet meteen vinden, maar gelukkig hagelde het maar heel even.
Achteraf bekeken zijn me weer een paar dingen duidelijk geworden : de gaten waar de voorste wielstangen naar binnen komen, moeten dringend worden dichtgemaakt. Daar komt een hoop vuiligheid en nattigheid naar binnen, dus die moeten op de één of andere manier worden dichtgemaakt.
De voorste wielen moeten terug naar binnen. Ik heb die nu zo ver mogelijk naar buiten staan om ze schuin te kunnen zetten (breed van onder en smaller van boven), maar nu steken ze wat teveel uit. Komt natuurlijk ook door de brede banden (Big Apples), maar bij dit weer wordt het water/slijk naar de zijkant vooraan geslingerd en dat wil ik anders. De spatlapjes houden ook een hoop tegen, maar nog niet genoeg. Die moeten dus ook nog ofwel aangepast worden ofwel vervangen.
Ik wil ook wat betere bescherming tegen neerslag. Momenteel twijfel ik nog een beetje tussen een plexi ruitje als windscherm of een afneembaar dakje. Bij wind zoals vandaag zal een dakje er ook niet voor zorgen dat ik mijn ogen open kan houden bij wind tegen, maar zal dat mss wel toelaten dat ik een bril kan dragen die niet nat wordt. Langs de andere kant zal een ruitje de wind wel uit mijn ogen houden, maar me niet beschermen tegen de neerslag van bvb opzij. Ook vormt de deuk in de neus van de FAW voor extra problemen om het ruitje echt passend te maken, vrees ik. Ik zal toch eens dringend moeten gaan experimenteren vrees ik ....