zaterdag, februari 04, 2006

Stukken !

Toen ik gisterochtend vroeg naar het werk reed, voelde ik op een bepaald moment een flinke "bobbel" onder mijn achterwiel, wat gepaard ging met een luide krak. Ik vermoed dat ik over een vrij dikke tak was gereden dat ik op het slechte stuk jaagpad niet had gezien. Ik merkte niet meteen iets aan het rijgedrag van de FAW en het was ook hartstikke donker, dus ben ik maar gewoon verdergereden. Eenmaal op het werk aangekomen, kon ik vaststellen dat ik toch stukken had : de achterspatlap hing zo goed als los uit de bevestiging en ook de alu kast waar de spatlap aan bevestigd was, bleek flink te zijn vervormd. Ook was door de vervorming de laklaag beginnen bladderen. Om de spatlap onderweg niet te verliezen, heb ik die er maar uitgenomen en ben zonder naar huis gefietst.
Mijn bedoeling was om thuis even vlug het boutje en de moer eruit te halen en de spatlap opnieuw te bevestigen, maar dat pakte natuurlijk anders uit. Het boutje en de moer gaven geen krimp toen ik ze trachtte los te draaien, dus moest ik de bout eruit boren. Niet meteen echt aangenaam in de garage bij temperaturen onder het vriespunt ! Na het nodige gevloek en getier slaagde ik er eindelijk toch in van het boutje uit te boren en de verroeste troep te verwijderen en te vervangen door een nieuw stelletje. De alu plaat heb ik een beetje terug op z'n plaats gewrongen, maar de laklaag is er natuurlijk wel beginnen af te schilferen. Daar moet ik dus nog iets op gaan verzinnen, want anders gaat de laag er helemaal afbladderen vrees ik. Ook moet ik het huidige boutje nog vervangen door een RVS boutje met moer, want die kon ik niet zo 1-2-3 vinden. Nu het vriesweer gedaan is, hangt de spatlap tenminste weer op z'n plaats.

De verf is beginnen af te bladderen ....