dinsdag, februari 21, 2006

To dak or not to dak, that's the question ....

Gisterenvoormiddag in de regen naar het werk en terug, gisterenavond van hetzelfde. Vanmorgen was het voor de afwisseling natte sneeuw, maar kortom : dikke ellende. Toen ik gisteravond moest vertrekken voor mijn nacht-shift, had ik toch bijna mijn bukfiets genomen ipv de Alleweder. De reden hiervoor is simpel : door de regen van de laatste weken liggen er zoveel plassen onderweg, dat het snel rijden met de Alleweder uit den boze is. Als ik daar tegen zeg maar 30 km/u doorheen rij, krijg ik veels te veel water binnen via het trapgat. Ook het opgebroken stuk jaagpad lijkt meer op een modderpoel dan wat anders. Waarom ik toch nog met de Alleweder pendel, is puur en alleen omdat het nog altijd sneller is en toch nog het droogst van alle rijwielen die ik heb. Buiten mijn hoofd en de onderkant van mijn benen word ik er niet echt in nat, dus dat moet dan maar.
Ik las op de weblog van Wilfred vandaag dat het dakje dat Versatile zou uitbrengen, nog steeds niet klaar is. Nu ik de laatste tijd met pet en bril heb gereden met al de neerslag, ben ik toch een beetje meer gaan twijfelen of een dakje wel echt nodig is. Met (waterbestendige) pet en doorzichtige bril is het nu eiglijk best om te doen, al besef ik dat dat deels komt door de frisse temperaturen. De pet die ik nu gebruik is in de zomermaanden absoluut onbruikbaar omdat die niet ademt. Als het 5 à 10 graden warmer zou zijn en ik zou die opzetten tijdens een regenbui, zou ik natter zijn onder de pet door het zweten dan van de regen die erop valt. Of dan een "gewone" pet opzetten lijkt me ook niet ideaal tegen de regen vermits die al het water opzuigt. Dus misschien dan toch nog een dakje .... Pffft, ik weet het ook niet hoor !

Ik heb me al suf gepiekerd over een makkelijk te plaatsen/weg te nemen dakje dat effectief is (voldoende bescherming tegen de regen + voldoende ventilatie). Hetgeen me het meest haalbaar lijkt, is een soort van extra stukje zeil boven over het open gat van het zeiltje te spannen met 2 van die flexibele vliegerstokjes. Die zouden dan kruiselings opgespannen moeten worden in de hoeken van het bestaande zeil, zodat het stukje zeil dat als dak moet dienen, voldoende bol komt te staan boven je hoofd. Alleen weet ik niet of dat effectief genoeg zal zijn, dat zal proefondervindelijk moeten uitgeprobeerd worden. Bijkomend probleem is ook dat ik dan een nieuw dekzeil zal moeten laten maken met op de 4 hoeken ervan 4 extra lussen op de buitenkant om de vliegerstokjes in op te spannen (zelfde systeem als de boog aan de binnenkant van het dekzeil). Mocht dit voldoende effectief blijken voor ritten in de regen, denk ik dat je niet iets nog simpelers kunt verzinnen : 2 vliegerstokjes + 1 stukje zeil zijn makkelijk weg te stoppen/mee te nemen en wegen praktisch niks. Als het nu eens een paar dagen droog zou willen zijn, dan ....

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Maak de voetgaten dicht met wat vijverfolie/rubber. Heb ik bij m'n Alleweder ook gedaan.
Je hebt het dwarsspant waar ook de stuurkolom aan gemonteerd zit. Maak vanaf dat dwarsspant een stukkie rubber richting de zitting; de stuurstangen liggen in een 'goot'; aan de bovenkant van de goot aan de stoelzijde kan je het rubber laten eidigen.
Ik had dezelfde ellende als jij. Geweldig leuk om door diepe plassen te sjezen maar dat leverde wel een enorme vracht water op via de stuurgaten.

Euh.... voordat ik dit bericht plaats, lees ik je bericht nog eens goed en zie ik dat je het hebt over TRAPgaten en niet over STUURgaten. Via de trapgaten heb ik maar bar weinig water binnen gehad. Ik zou toch ook eens letten op die stuurgaten! Ik zou het niet verbazingwekkend vinden als je je vergist in de oorzaak van de watersnood in je fiets.

21 februari, 2006 23:21  
Blogger allewedertje said...

Nee, het water komt wel degelijk binnen via het trapgat. Omdat ik altijd met korte broek fiets, voel ik dat goed aan mijn onderbenen.
De stuurgaten heb ik eind vorige week voorlopig afgedicht, dus daar kan geen spatwater langs naar binnen.
Het grote trapgat van de AW zal vast wel de reden zijn dat er redelijk wat water naar binnen spat, ik veronderstel dat velomobielen met een kleiner trapgat daar veel minder last van hebben. Maar die geven in de zomer dan ook weer minder zucht ....

22 februari, 2006 07:45  

Een reactie posten

<< Home