donderdag, februari 02, 2006

Rijden in erwtensoep

Gisteravond en vanmorgen was het zover : dikke mist. Kon ik ineens mijn nieuwe LED's eens uittesten. De mist was echt dik : op de meeste plaatsen zo dicht dat ik amper 2m voor uit kon kijken. Op het jaagpad en op het onverlichte fietspad gaf dat geen enkel probleem, die zijn smal genoeg om de randen ervan te kunnen "zien". Eenmaal in de onverlichte lanen was het niet meer mogelijk om te zien hoe de baan precies liep. Links en rechts van me zag ik gewoonweg niks, ook de bomen naast de weg niet. Tenslotte maar naar boven gekeken en daar kon ik wel de toppen van de bomen ontwaren en me daarop oriƫnteren.
Op de gewone wegen was voldoende straatverlichting om te kunnen zien waar je rijdt, dus dat was geen enkel probleem.
Wat wel een beetje een probleem was, is de skibril waarmee ik fiets als het vriest. Door de vrieskou vroor de mist aan op de bril, zodat ik pakweg elke 5 minuten de bril langs de buitenkant moest afvegen met mijn handen, wat het zicht er niet altijd beter op maakte. Die moet ik trouwens zowieso afzetten als ik moet stoppen om bvb een weg over te steken omdat-ie dan van binnen aandampt. Een ongemak waar best wel mee te leven valt, zullen we maar denken ....

Sinds ik terug ben, had ik ook last van zwabberende voorwielen. Dat was zelfs zo erg, dat als ik mij liet uitbollen (maw rijden zonder te trappen) en mijn stuur niet flink vasthield, de FAW zodanig begon te daveren dat ik dreigde om te vallen. Ik voelde niet meteen veel speling op de kruiskoppeling van mijn stuur, dus wist niet zo 1-2-3 waar te gaan zoeken. Gelukkig zijn er nog mede-velomobilisten die ooit ook met een AW hebben gereden vooraleer ze naar duurdere (en mss ook wel betere) modellen zijn overgestapt, en Wilfred raadde me aan om toch maar de bouten van de kruiskoppeling wat aan te spannen. Dat gisterennamiddag maar gedaan en toen ik gisteren naar het werk vertrok merkte ik al meteen dat het shimmey-en weg was. Ik kon het stuur loslaten zoveel ik wilde (lees : durfde), hij bleef mooi vooruitrijden zonder te gaan zwabberen. Ook reed ik voor mijn gevoel een ietsjes sneller, maar dat was dus louter een gevoel, dus niet gebaseerd op m'n snelheidsmetertje (ik heb/wil geen binnenverlichting in FAW, want dat vinnik totaal overbodig). Was op 45min op het werk, dus dat is al een ietsjes sneller dan vorige week. We gaan erop vooruit ;-) !