maandag, januari 30, 2006

De 1e keer terug naar het werk

Het was vanmorgen -4° toen ik rond 06.20u vertrok, dus skibril en muts op. Het eerste stuk jaagpad langsheen het kanaal ligt er zo slecht bij dat ik zelfs met er met de geveerde FAW niet snel overheen kan. Gelukkig is dat slechte stuk iets minder dan 1 km. Verder praktisch geen verkeer onderweg en lekker koud. Strakke wind, maar dat kan me in de FAW niet deren (het helpt natuurlijk als je niet kan zien hoe traag je fietst). Het was opnieuw lekker genieten om weer naar je werk te kunnen fietsen na 1,5 jaar in het buitenland met de auto naar het werk te moeten, heerlijk ! Onderweg ook nog genoten van de veelzijdigheid van de FAW als het op de binnentemperatuur aankomt : met de ritsen in het afdekzeiltje is die perfect te regelen. Ik fiets nog steeds met korte broek en korte mouwen, maar haast nooit met volledig gesloten zeiltje.
Vanmiddag terug naar huis kon ik dus wel zien hoe snel (lees : traag) ik fietste en dat viel vies tegen : kon slechts af en toe 30 km/u op de teller zetten. Hij lijkt echt niet vooruit te gaan en ik weet niet goed waar dat aan ligt. Okee, ik ben een paar kilo zwaarder dan 1,5 jaar geleden en ook is de conditie minder goed, maar heb sinds ik terug ben al bijna iets van een 300 km met de FAW gefietst, dus zou je toch denken ..... Misschien dat de versnellingsnaaf ook wat last heeft van de winterkoude of moet de ketting dringend worden gesmeerd (de fiets heeft tenslotte 1,5 jaar stilgestaan). Met dat laatste wacht ik nog tot ik eind deze week een 22-tands kransje zal hebben om op de achternaaf te bevestigen. Eenmaal op snelheid fiets ik nu meestal in 6e versnelling en heb ik 7 en 8 over, dus dat moet veranderen. Wachten tot het einde van de week en trappen maar ....