Veranderingen ....
Tijdens mijn anderhalf jarige afwezigheid, heeft de FAW volledig stilgestaan (muv 2 weken afgelopen juli). De laatste 6 maanden stond hij bij een vriend van me, die er een paar zeg maar verbeteringswerken aan ging uitvoeren : de achtervork nakijken op roest, de spatlappen vervangen, het 16-tands kransje op mijn naaf vervangen door een 20-tands, de draaischakelaar voor de NEXUS-naaf vervangen, de versnellingsnaaf openmaken en evt smeren en de verlichting upgraden mbv EVERLED's. Toen ik hem de dag van mijn aankomst ging ophalen (wat dacht je ?!), was er eiglijk nog niet zoveel aan gebeurd : de achtervork bleek nog in goede staat en werd voorzien van een nieuwe verflaag en het 16-tands wieltje op mijn naaf was vervangen door een 20-tands, meer niet. "Te druk gehad", kreeg ik als antwoord. Juist ja ....
Op mijn aandringen de versnellingsnaaf samen toch maar vlug opengemaakt, maar die zat nog goed in het vet dus die kan nog een paar 1000 km mee.
Toen ik wilde vertrekken, konden we vaststellen dat slechts 1 van de 2 koplampen het deed : de luxeon led bleek het niet meer te doen, mogelijk kapot door de vrieskou ? Gelukkig deed de andere koplamp waar een halogeenlampje in zat het nog wel, zodat ik alsnog naar huis kon trappen.
Dat ging onderweg nog maar net goed, want halverwege begon de naaf "door te trappen" en kon ik nog maar een paar van de 8 versnellingen gebruiken. Niet meteen een aangename wederkennismaking, maar ben toch thuisgeraakt. Daar heb ik dan 's anderendaags kunnen vaststellen dat er in de draaischakelaar een plastic palletje was afgebroken, waardoor de kabel naar de naaf niet meer goed schakelde. Er dan meteen maar de nieuwe schakelaar op gemonteerd (de buitenkabel laten zitten) en alles werkt weer naar behoren.
Het is wel te merken dat ik ben bijgekomen (durf niet eens schrijven hoeveel !) en dat mijn conditie beneden alle peil is : kon alleen met veel moeite de snelheid op en boven de 30 km/u houden tijdens mijn eerste ritten. Er is nog werk aan de winkel !
Op mijn aandringen de versnellingsnaaf samen toch maar vlug opengemaakt, maar die zat nog goed in het vet dus die kan nog een paar 1000 km mee.
Toen ik wilde vertrekken, konden we vaststellen dat slechts 1 van de 2 koplampen het deed : de luxeon led bleek het niet meer te doen, mogelijk kapot door de vrieskou ? Gelukkig deed de andere koplamp waar een halogeenlampje in zat het nog wel, zodat ik alsnog naar huis kon trappen.
Dat ging onderweg nog maar net goed, want halverwege begon de naaf "door te trappen" en kon ik nog maar een paar van de 8 versnellingen gebruiken. Niet meteen een aangename wederkennismaking, maar ben toch thuisgeraakt. Daar heb ik dan 's anderendaags kunnen vaststellen dat er in de draaischakelaar een plastic palletje was afgebroken, waardoor de kabel naar de naaf niet meer goed schakelde. Er dan meteen maar de nieuwe schakelaar op gemonteerd (de buitenkabel laten zitten) en alles werkt weer naar behoren.
Het is wel te merken dat ik ben bijgekomen (durf niet eens schrijven hoeveel !) en dat mijn conditie beneden alle peil is : kon alleen met veel moeite de snelheid op en boven de 30 km/u houden tijdens mijn eerste ritten. Er is nog werk aan de winkel !
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home