zondag, mei 25, 2008

Scheldetocht 2008

Gisteren organiseerde Wost van de GL's een fietstocht in zijn omgeving, het Scheldeland. Het was mij gelukt om één en ander op het werk zodanig te regelen dat ik toch mee kon rijden, al hield dat wel in dat ik gisterochtend meteen na een nachtshift helemaal naar Hamme moest fietsen (iets van een 90km). Aanvankelijk was het mijn bedoeling om dat met de XP te doen, maar omdat er mogelijk kans was op buien, toch maar de AW genomen. Iets voor 06.00u gisterochtend dus in de AW gestapt en richting Hamme gereden. Alhoewel ik een fietsknooppuntenkaart bij me had, kwam ik onderweg toch een flink aantal knooppunten tegen die niet op de fietskaart stonden vermeld, vooral over de provinciegrens. Afijn, ik kwam in elk geval nog ruim op tijd aan, omstreeks 09.40u In totaal zouden er 28 liggers komen opdagen, best wel een flinke groep !

Het weer bleek heel goed mee te vallen, wel wat bewolkt maar toch flinke zonnige periodes. Wind is er altijd op de Scheldedijken, maar dat betekent dat je die ook af en toe mee hebt ;-). De tocht was ongeveer 60km lang, van de mogelijkheid om een korter ritje te maken, heeft alleen Kathleen (de vrouw van Wost) gebruikt gemaakt omdat zij de kleinste bij op de fiets had. Ik vind het Scheldeland een prachtige streek : veel dijken die verkeersvrij zijn, mooie vergezichten, ... Alleen jammer dat het gras (onkruid ?) zo hoog stond, want veel van het landschap zelf heb ik niet kunnen zien omdat ik daar nét te laag voor zat.

Na de fietstocht hadden Wost en Kathleen nog voor lekkere spaghetti gezorgd, onnodig te vertellen dat die er bij iedereen vlotjes in ging!

Jonathan A. is gister na de tocht ook nog langsgekomen. Hij kon helaas niet meefietsen, omdat zijn AW werd opgehaald door de nieuwe eigenaar. Jonathan is dan op zijn beurt naar Hamme gekomen om zijn "nieuwe" Mango op te halen. Die heeft hij van Luc overgekocht (die zelf binnen een paar weken een nieuwe krijgt), hij is de 4e eigenaar van Mango nr 45. Eens benieuwd wat hij er allemaal aan gaat veranderen !

Omdat ik een nacht had moeten overslaan, mochten mijn vrouw en ik overnachten in Hamme. Vanmorgen om 07.30u in de regen vertrokken, maar net voor Temse hield het al op met regenen en heb ik de hele terugweg zonder zeiltje kunnen fietsen. Eiglijk heb ik er best wel lang over gedaan om thuis te geraken, maar ik wilde een andere terugweg nemen. In plaats van langs de buitenkant van de Ring van Antwerpen te fietsen zoals ik op de heenweg had gedaan, wilde ik nu via de Scheldekaaien naar de Noorderlaan rijden om aan het kanaal richting Turnhout te geraken. Maar ook in het Antwerpse stonden er knooppunten die niet op de kaart stonden vermeld. Dus heb ik nog even een hulplijn moeten bellen om me een beetje op weg te helpen. Iets na 12.00u was ik dan toch thuis. En nu genieten van een verdiende luie zondag ;-) !

Wachtend op het veer ....