dinsdag, maart 04, 2008

En het houdt maar niet op ....

Vandaag was het de bedoeling dat ik met de AW naar de garage zou rijden waar ze hem hebben opgespoten, maar toen ik wilde vertrekken, bleek de rechtervoorband plat te staan. Geen probleem, ik was al blij dat ik onderweg geen lekke band had gekregen. Binnenband eruit gehaald en vast kunnen stellen dat het een klapband was geweest. Controle van de buitenband was negatief, nergens iets te vinden dat er doorheen zat of nog in zat. Het gat van de binnenband zat meer binnenin, maar ook aan de velg of het velglint kon ik niks bijzonders vinden. Afijn, maar gauw een nieuwe binnenband gestoken, opgepompt tot 4,5 bar en vertrekken maar. Tot ongeveer 1 km verder : knal ! Daar ging mijn binnenband. De AW aan de kant gezet, binnenband eruit en precies op dezelfde plaats opnieuw een flink gat. Jongens toch ! Dan maar de reservebinnenband die ik altijd in de AW bij heb uit z'n doosje gehaald en die erin gelegd en pompen maar. En pompen, en pompen .... maar veel lucht bleef er niet in de band. En natuurlijk : ook die bleek nog een gaatje te hebben waar de lucht sneller uit wegliep dan dat ik hem erin pompte. Ja zeg, hoeveel pech kan een mens hebben ? Bij mij was de maat vol, de AW netjes aan de hand 1 km terug naar huis gewandeld, hem in de garage gezet (de gedachten die toen door mijn hoofd speelden, zal ik maar voor mezelf houden) en puur uit colére heb ik daarna met m'n oude BMW een toerke gemaakt. Nèh !

Vanavond dan toch maar eens de velg nogmaals nagekeken en buiten een aantal deukjes en mogelijke scherpe kantjes op de randen, eiglijk niks verdachts gevonden. Ook het velglint was op geen enkele plaats doorboord, maar voor alle zekerheid toch maar weer een extra lintje rond de velg gelegd. Dan de vijl genomen en alle scherpe gedeelten bijgevijld, ook al is dat overbodig omdat de buitenband toch tussen de rand van de velg en de binnenband zit, maar kom. Beter voorkomen dan .... juist ja ! Daarna de buitenband erop gelegd, een beetje opgepompt, daarna de band wat "gekneed" om alles op z'n plaats te krijgen en .... verdomme : een scheurtje in de buitenband ! Ja, toen snapte ik die klapbanden natuurlijk meteen ! De binnenband kwam door dat scheurtje tegen iets scherps van de velgrand, vandaar .... De Perfect Moirées er dan maar weer allebei afgehaald en vervangen door inmiddels goeie ouwe Sport Contacts. Nog steeds geen slecht woord over de PM's, ik heb vermoeden dat door het omvallen afgelopen zondag deze band het zo zwaar te verduren heeft gehad dat er een scheurtje is in ontstaan. Nou ja, ik ben al blij dat ik de oorzaak heb achterhaald en dat ik terug kan fietsen. Al zal dat niet meer voor vandaag zijn, vrees ik ....