zondag, maart 02, 2008

Uit de bocht .....

Na een paar mindere weken (bijna 2 weken flinke griep te pakken gehad) met zo goed als geen km's, wilde ik vandaag nog eens wat afstand gaan fietsen. Er stond een flinke wind en dreigende wolken, in dergelijke weersomstandigheden komt er eiglijk maar één fiets in aanmerking en dat is natuurlijk m'n AW. Uiteraard tegen de wind in vertrokken richting Bels Lijntje. Ik was nog maar een half uurtje weg wanneer ik aan het zoveelste kruispunt kwam (op fietspaden hier in België moet je altijd voorrang geven aan ander verkeer). Gelukkig was dit kruispunt er eentje waar je het verkeer van alle kanten goed kunt zien aankomen. Ik wilde linksaf slaan om verder tégen de wind in te fietsen, maar zag van rechts een auto aankomen. Ik fietste toen iets van rond de 32 km/u. Deze auto vertraagde, ikzelf ook ervan uitgaande dat ik de auto toch moest laten voorgaan. Maar net voor het fietspad stopte de auto en de bestuurder ervan deed met de hand teken dat ik voor mocht. Ik stak als "dank" mijn linkerhand ook op, draaide linksaf en toen .... tja, wat er precies is gebeurd weet ik nog steeds niet, maar ineens lag ik met de AW op de rechterkant ! Het is onvoorstelbaar hoe snel dat ging, ik weet nog dat ik plots voelde dat het linkerwiel van de grond kwam, maar vooraleer ik kon reageren, kantelde de AW al door, viel op z'n zij en schoof zo verder. Toen die stil lag, had ik zoiets van "He, wat is dit ? Hoe is dit nou weer mogelijk ?!" Vervolgens mijn schoenen losgeklikt, uit de AW gekropen en meteen de bestuurder van de auto teken gedaan dat alles oké was (wat moet die man gedacht hebben met zo'n schouwspel voor z'n neus ?! Die stapt volgens mij van z'n leven niet in een vm ). Vervolgens de AW terug rechtop gezet en de schade eens bekeken. Die is dus vrij groot : op verschillende plaatsen flinke deuken en natuurlijk ook flinke lakschade. M'n rechterspiegeltje lag ook los op de grond, maar die kon ik gewoon weer in z'n armpje duwen. Ook het rechter bevestigingspunt voor het zeiltje bleek afgebroken te zijn, het zeiltje zelf was ook flink beschadigd. Godverdomme !!! Ik was/ben flink pissig natuurlijk, hij was nog maar net iets meer dan 1 jaar geleden volledig opgemaakt en gespoten, doemme toch ! Iets meer dan 30.600 km schadevrij gefietst en dan nu dit .... Veel zin om verder te fietsen had ik uiteraard niet meer en daarom ben ik maar meteen terug naar huis gereden. Aan mijn snelheid te merken is er kwa sporing niks veranderd, nog een geluk dat ik ondanks de schade toch kan blijven doorrijden ....

En dan de vraag : wat nu ? Tja .... zo met die schade blijven rondrijden, wil ik absoluut niet. Ik zal van de week eens langsfietsen bij de garage waar ze m'n AW hebben gespoten, maar ik betwijfel of die schade aan gepopte alu platen kunnen herstellen. Ik vrees dat de AW naar Velomobiel.nl zal moeten om hersteld te worden, daarna weer terug opspuiten (ik veronderstel dat de kast terug helemaal opnieuw gespoten zal moeten worden) .... Dat gaat weer een flinke duit kosten allemaal !

Ik heb me nog de hele namiddag zitten afvragen hoe het allemaal is kunnen gebeuren, maar ik kan er maar niet opkomen. Ik reed zeker niet te snel (moet iets tussen de 20 en 23km/u zijn geweest) omdat ik altijd eerder voorzichtig mijn haakse bochten neem. Misschien te bruusk aan m'n stuur gedraaid ? Dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk, omdat ik maar met één hand stuurde op dat ogenblik. Ben ik over een obstakel of in een put gereden waardoor de AW is gekanteld ? Is het wat vanalles geweest in combinatie met een rukwind ? Ik weet het écht niet, en dat is redelijk frustrerend ! Maar het verandert er in elk geval weinig aan .... Het meest vervelende van dit hele voorval vind ik dat het "ouwe" zeiltje nu totaal onbruikbaar is geworden en ik nu wel verplicht ben om dat nieuwe zwarte zeiltje te gebruiken !


Overzicht van de schade ....

Detail schade thv de wielkast

Schade opzij achteraan ....

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Jongen toch, ik zen er helemaal stil van...
Is echt zon kutding dat je dan krijgt als je ziek bent geweest. Periode van pech noemen ze dat.

Maar daar ben je natuurlijk geen zak mee. Hopelijk hebben ze bij velomobiel wat tijd en kunnen ze het snel fixen.

02 maart, 2008 21:24  
Blogger Jan.e said...

Dju toch, gelukkig is alles ok met u. Kutcliché natuurlijk. Als alles vergeten is zullen we er eens goed mee lachen en dat bedoel ik in de meest positieve zin. Als je ergens hulp mee nodig hebt, laat je het maar weten.

05 maart, 2008 07:10  

Een reactie posten

<< Home