maandag, mei 19, 2008

Bicycity 2008

Gisteren was het voor de 2e keer Bicycity in Brussel, een fietsfeest waarbij even over een stukje autosnelweg mag worden gefietst en daarna door het centrum van Brussel naar het Jubelpark wordt gereden. Met een aantal GL's hadden we afgesproken om daar naartoe te gaan. Gisterochtend rond 07.45u thuis vertrokken met de AW richting Duffel, waar Johan G. woont. Jammer genoeg stond de wind verkeerd (wind mee), wat betekende dat ik met wind tegen zou moeten terugrijden :-(
Verspreid over het hele land waren er een aantal vertrekpunten waar kon worden gestart, om dan onderweg samen te komen en zo naar Brussel te fietsen. In Duffel daagden er maar liefst zeven (!) mensen op en met dat groepje zijn we dan vertrokken (Johan deze keer ook in een leen-AW omdat zijn Quest in herstelling is). Onderweg sloten nog verschillende groepjes aan, waarbij nog een AW-A4 en een WAW. Met deze groep zijn we dan via Mechelen doorgefietst naar de parking thv de oprit in Meise, langs de autosnelweg. Uitendelijk zouden daar iets van een 4000 fietsers opdagen, kennelijk een 1000-tal minder dan afgelopen jaar. Er kwamen ook 2 WAW's uit Gent aan, aanvankelijk was daar ook een Bries bij, maar die heeft onderweg (alweer) wat pech gehad en is niet al rijdend gearriveerd.

Om 13.00u mochten we dan onder politiebegeleiding de snelweg op, alleen was het jammer dat het maar een kort stukje was en dat we achter de begeleidingsvoertuigen moesten blijven. De eerste afrit moesten we er terug af en dan via het centrum van Brussel (door 3 tunnels) naar het Jubelpark. Op zich viel het fietsen in de binnenstad nog mee, alleen werd er ontzettend veel stilgestaan. In 2 van de 3 tunnels was dat ook het geval, wat niet de ideale plek was om stil te staan : langs de andere kant raasden de autoos in tegenstelde richting voorbij, maar de uitlaatgassen bleven natuurlijk hangen. Bah ! Omstreeks 15.05u arriveerde de hele groep in het Jubelpark, waar er een hoop standjes waren opgesteld die allemaal met fietsen hadden te maken. Veel hebben we daar niet van gezien, omdat we niet graag onze velomobielen alleen achterlieten. We kwam zowieso al ogen tekort om iedereen met hun grijpgrage handen van onze fietsen af te houden !

Eindelijk had ik ook eens de kans om de Bries eens in het echt te zien, want die stond daar ook opgesteld. Dat vield dus vies tegen. Jongens toch, wat was me dat voor een ding ?! Het zag eruit of er al minstens 3 keer mee rond de wereld was gereden ! Op verschillende plaatsen ontbrak er verf, de naden sloten helemaal niet mooi aan, er waren spleten bij waar je bijna een hand zo doorheen kon steken, pffft, vreeslijk gewoon ! Een medeligger gebruikte het woord een schandaal en awel, hij had gelijk ! Ik heb er niet eens een foto van genomen, wat was me dat toch ! Jongens jongens toch .... Allesbehalve reclame voor de velomobiel (een opmerking die ik van verschillende liggers heb gehoord, ik was heus niet de enige). Als dit het soort van promotie is dat Fietser.be voert, dan vrees ik voor hen het ergste .... Afgelopen ligfietstreffen vertelde Jan E. me dat hij het weekend voordien zijn nieuwe WAW was gaan halen en dat hij die uit armoe de dag erna terug is gaan brengen, zo slecht was die afgewerkt. Hij had eens goed van z'n oren gemaakt tegen Dries en die heeft nu beloofd van een nieuwe voor hem te maken. Ik kan ze daar in Gent niet meer volgen hoor .... Als je nu op de website van Fietser.be leest dat als je een net afgewerkte velomobiel wilt, je 1.500€ dient op te leggen om het zgn Looks Pack in optie te nemen, pffft .... Ligt dat nu aan mij of zijn ze daar nu helemaal op hunne kop gevallen ?!
Afijn, rond 15.30u hielden wij AW-'s het in Brussel voor bekeken en zijn we huiswaarts vertrokken. Onderweg zijn we in Vilvoorde nog even gestopt bij de taverne waar we afgelopen december ook al waren gestopt (toen waren we in Brussel voor de klimaatbetoging). De spaghetti was er nog even lekker en gleed vlotjes naar binnen. Daarna met z'n 3-en vlotjes huiswaarts gereden. Ik kwam met 210km op de teller gisteravond thuis aan, de laatste 20km bleek de fut er al goed uit te zijn, want toen haalde ik nog met moeite 25 km/u op het tellertje. Afijn, dat hebben we dan in elk geval ook weer gehad. Zeker niet voor herhaling vatbaar wat mij betreft, volgend jaar wordt het waarschijnlijk de Teutenroute fietsen in de Limburg, want dat valt op dezelfde dag.

Een paar fotoos van het gebeuren vind je
hier

Op de terugweg ....