zaterdag, september 01, 2007

Nieuwe kogelkopjes deel 1

Afgelopen week een paar dagen doorgebracht in het hoge Noorden van Nederland (Bareveld, om precies te zijn), alleen geen ligfiets mee :-( Wel een andere fiets, de Zenetik Pro, waar ik wel de nodige km's mee heb kunnen maken.
Ik was begin deze week met de motor langs Dronten omgereden om de veerpoten binnen te brengen voor nazicht en onderhoud. Gisteren opnieuw met de motor langs Dronten om om de spullen op te halen. Niet alleen spullen voor mezelf, er waren nog mede-forumleden die graag van die nieuwe kogelkopjes hadden (én banden, én een nieuwe veerpoot, én ... ), dus die heb ik dan voor mezelf ook maar meteen meegenomen. Theo had de kogelkopjes voor mijn AW al voorbehandeld, die moest ik dus niet meer zelf soepel maken. Volgens Theo en Ymte hebben de nieuwe kopjes dezelfde afmetingen, dus zou het geen probleem mogen zijn om de oude te vervangen. Kwa uitlijning zou het gewoon een kwestie zijn van precies te tellen hoeveel slagen de oude kopjes eraf draaiden, dat aantal moesten de nieuwe kopjes dan er weer op. Simpeler kan niet.

Vanmorgen begonnen met de linkervoorkant. Mits wat moeite ben ik er toch in gelukt om met mijn 2 linkerhanden de oude kogelkopjes van de wielstangen los te krijgen (2 grote en 1 kleine). Heel voorzichtig eraf gedraaid, goed geteld en dan de nieuwe kopjes erop gedraaid. Om er vervolgens achter te komen dat het kleinste kopje (6mm geloof ik) niet doorheen het gaatje van de veerpoot kon. Vreemd .... Nu heb ik hier nog een nieuwe veerpoot liggen voor Johan Goossens, daar paste die wel in ! Hmm, de gaatjes zijn dus een ietsje groter geworden sinds ik de mijne heb. Nou ja, nog geen probleem : met de dremel het gaatje wat groter gefreesd en toen ging de schroefdraad van het kopje er wél doorheen. Volgend probleem was de veerpoot weer op z'n plaats te krijgen. Met de kogelkopjes onderaan bevestigd, lukte dat niet. De veerpoot kon niet genoeg naar beneden om de kop zo doorheen het gat in de wielkast te krijgen. Uiteindelijk is het me wel gelukt, maar pas nadat ik de voorste wielstang volledig had losgemaakt (en er goed op gelet dat de positie hetzelfde bleef !). Eens de veerpoot op z'n plaats zat, konden de kopjes onderaan vastgezet worden. En daarbij kwam het volgende probleem : om de boutjes goed strak aan te draaien, moet je aan de onderkant van de veerpoot, daar waar de schroefdraad van het kopje er doorheen gaat, ook het kogelkopje tegenhouden. Alleen gaat dat niet met een gewoon steeksleuteltje, want die is te dik ! Afijn, zo goed mogelijk geprobeerd van alles vast te zetten en maar hopen dat dat goed is. Intussen had ik er natuurlijk al flink spijt dat ik er ooit aan begonnen was ! Had ik maar gewoon de oude kopjes laten zitten, dan was ik al lang weer aan het rijden geweest, maar ja .....
Dan naar de rechterkant .... Daar begonnen de problemen pas goed : geen enkel oud kogelkopje gaf ook maar een krimp. Ik maar met alle macht de wielstang vastklemmen, tegendraaien met een steeksleutel, maar het enige dat beweegt is de wielstang zelf, en dat is natuurlijk niet de bedoeling ! Wat ik ook probeerde, de kopjes bewogen geen mm. Ik heb de wielstangen nog niet uit de kast verwijderd, omdat ik niet met de uitlijning wil klooien, maar ik vrees dat dat toch zal moeten gebeuren. Ik heb nu flink wat kruipolie op de drie oude kopjes gespoten, die ga ik deze nacht laten "trekken" en dan maar hopen dat ze morgen wel loskomen. Wordt dus noodgedwongen vervolgd ....

1 Comments:

Blogger WFvN said...

Ik heb ook flink wat kracht moeten zetten op de draadstang om sommige oude kogelkopjes eraf te krijgen. De stangen zijn van RVS maar de kogelkopjes helaas niet dus die gaan toch roesten en tja, dan gaan ze helaas flink vastzitten. Ik hoop dat je ze vlot los gaat krijgen.

02 september, 2007 10:39  

Een reactie posten

<< Home