maandag, augustus 13, 2007

Slappe veerpoten ?

Sinds mijn laatste klapband heb ik de Perfect Moirée rechts vooraan (voorlopig) vervangen door een Big Apple. Deze is iets dikker/breder dan de PM maar loopt voor de rest ook best aardig. Alleen heb ik gemerkt dat als ik nu bochten naar links neem, ik regelmatig de band tegen de binnenkant van de wielkast hoor en voel schuren. Bij bochten naar rechts gebeurt dat niet. Ik heb al eerder met vooraan 2 BA's gereden, maar ik kan me niet herinneren dat die bij het overhellen ooit tegen de binnenkant kwamen. Zou het kunnen dat de veerpoten mettertijd slapper worden ? Ik heb er geen idee van of de veerpoten verstelbaar zijn, maar ik vermoed van niet. Misschien dat er binnenin iets vervangen moet worden om de veer terug wat stugger te maken, want ik kan me voorstellen dat door gebruik wel het één en ander slijt binnenin. De veerpoten zijn die van een Quest, ik ga ervan uit dat die ook zo'n kunststof blokje binnenin hebben, misschien is dat wat afgesleten .... Ik heb in elk geval een mailtje gestuurd naar Velomobiel.nl met deze vraag, eens benieuwd wat voor antwoord ik zal krijgen. Wordt vervolgd ....
Update : nadat ik gisteren het parcours voor de toertocht van woensdag as. ben afgereden, heb ik de voorbanden opnieuw vervangen door de Sport Contacts van Vredestein. De Big Apple rechts vooraan kwam bijna voortdurend tegen de rand van de wielkast bij het nemen van bochten dan het niet meer aangenaam fietsen was. De SC's zijn een stuk minder breed/dik, dus daar zal ik dat probleem voorlopig niet mee hebben.

3 Comments:

Blogger WFvN said...

Ja, veerpoten kunnen slapper worden. Nee, je kan ze niet verstellen (had je toch een Versatile moeten hebben ;-) )

Maar weet je ook waar ze schuren? Schuren ze tegen de bovenkant of tegen de zijkant van de wielkasten? Dat zou je eerst eens moeten achterhalen. Wellicht zijn de dempingsrubbers wat versleten waardoor het wiel nu de voorkant van de wielkast raakt.
Of is misschien het busje aan de bovenkant van de veerpoot versleten, die waar de binnenste en buitenste veerpoot van elkaar gescheiden worden?

Daar zou je naar kunnen kijken. Om de veer stugger te maken zou je kunnen overwegen om nieuwe veren te halen bij Velomobiel.nl, al dan niet 'zwaardere' veren. Ze hebben in ieder geval 4 kleuren:
Blauw (zit in de Alleweder)
Groen (wil je niet, die zijn slapper dan de blauwe; die worden in de Versatile toegepast maar dan te lange veren waardoor er een voorspanning ontstaat)
Geel en rood. Welke de stugste is, weet ik niet.
Wat ik ook wel heb gezien is dat veren gecombineerd worden zoals een blauwe veer met daarop een klein stukje rode veer.

13 augustus, 2007 15:37  
Blogger allewedertje said...

Omdat de BA zo breed is, schuurt hij tegen de rand van de wielkast. Ik vermoed ook dat de dempingsrubbers wat versleten zijn. Als dat het geval is, zal het een kwestie zijn van ze te vervangen. Maar dan moeten die veerpoten uit elkaar, ik zou niet weten hoe ik daaraan zou moeten beginnen ....

14 augustus, 2007 08:07  
Blogger WFvN said...

Ik heb het over andere dempingsrubbers dan jij. Ik heb het over de rubbers waarmee de veerpoten aan de body zitten vastgemaakt.

Een voorveerpoot uit elkaar halen stelt trouwens maar weinig voor hoor.

In de veerpoot zit geen dempingsrubber maar een soort schuim welke langs de binnenwand schuift.

14 augustus, 2007 16:12  

Een reactie posten

<< Home