donderdag, augustus 16, 2007

Toertocht Ravels.

Het weer dat voor gisteren werd aangekondigd, voorspelde weinig goeds : zachte temperaturen, maar veel wind met regen. Niet echt ideaal weer om een fietstocht te organiseren, maar het weer kan je nu eenmaal niet kiezen. Ik had al 2 medeliggers uit Zeeland op overnachting die dinsdagavond aangekomen waren en gisteren daagden er nog 8 andere fietsers op hier aan knooppunt 32. Er waren 4 velomobielen, 1 roeifiets en 6 andere ligfietsen. Een iets kleiner groepje dan afgelopen jaar, daar zal het weer ook voor een groot deel hebben tussengezeten. Maar gelukkig hebben we de hele dag geen regen gezien, wel dreigende luchten, maar daar bleef het dan ook bij. De tocht bleek in totaal iets van een 72 km te zijn geweest, alleen vlak voor vertrek en bij aankomst een lekke band en voor de rest alleen maar positieve opmerkingen, meer moet dat voor deze liggende mens niet zijn ;-).

Traditionele groepsfoto, deze keer gemaakt ná de tocht

Gisteren ontving ik ook antwoord op mijn mail van Ymte. Hij schrijft :

Op zich slijt een veer niet, als hij onder de maximale belasting belast wordt zal hij niet blijvend vervormen. Je kunt het controleren als je hem demonteert, de veer hoort 115 mm lang te zijn. Wat wel (al is het zelden) voorkomt is veerbreuk. Je fiets zakt dan ook een stukje in, meestal gaat dat vergezeld van gepiep bij inveren omdat de veer dan scheef langs de binnenkant van de veerpoot schraapt.

Waarschijnlijk is bij jou de demping wat slijts geraakt, de zuiger die voor wrijvingsweerstand zorgt slijt op den duur waardoor de demping steeds iets minder wordt. Je zou de demperzuigers een keer kunnen vervangen, deze kosten 6 euro per stuk. Omdat de big apple banden aan de grote kant zijn zou je eventueel met een klosje in de veerpoot de veerpoot iets op kunnen hogen, 0.5 cm bijvoorbeeld kan net genoeg zijn. Een iets zwaardere veer kan ook het probleem verhelpen.


Als ik Ymte's mail zo lees, begin ik al te twijfelen of ik links voor geen gebroken veer heb, want die piept als hij inveert. Langs de andere kant is hij niet merkbaar doorgezakt, dus tja .... Aangezien ik het totáál niet zie zitten om zelf de veerpoten uit elkaar te halen, zal ik er een keertje mee langs moeten gaan. Normaal gezien heb ik eind deze week terug een nieuwe Perfect Moirée voor rechts voor en zou het euvel voorlopig ook weer opgelost moeten zijn.

3 Comments:

Blogger WFvN said...

Wat is je bezwaar bij het uit elkaar halen van de veerpoot?

Op mijn oude website heb ik een foto staan van een uit elkaar gedraaide veerpoot:

http://members.home.nl/ligfietsen/onderhoud/alleweder/veerpoot.jpg

Handelingen die je moet verrichten:

1) De moer bovenop de wielkast helemaal losdraaien; daarmee zit de veerpoot in de wielkast vast.
2) De 3 kogelkopjes losnemen
3) De hele veerpoot (al dan niet met het wiel er nog aan) kan je zo uit de wielkast naar beneden laten zakken
4) Aan de bovenkant van de dikke buis van de veerpoot zit een schroefje welke het glijbusje op z'n plek houdt. Schroef die eruit.
5) Nu komt een ding wat mogelijk wat lastiger gaat: de veerpoot moet je nu uit elkaar kunnen schuiven maar daarbij moet het glijbusje uit de dikke buis komen; dat gaat soms lastig. Je zou kunnen proberen de moer weer op de dunne stang van de veerpoot te draaien. Ik heb het gedaan door de veerpoot daarna op de kop te houden, vervolgens een combinatietang op de ring (bij de moer) te leggen (met de bek om de glijstang heen zonder hem vast te grijpen) en dan met de hamer een paar tikjes te geven op de tang waarbij je de dikke buis van de veerpoot uiteraard wel vast moet houden (misschien voorzichtig inklemmen in een workmate ofzo).
Het is me een keer niet gelukt om die bus eruit te krijgen; die zat te vast. De tip van Ymte was toen vrij simpel: gewoon verbanden dat busje. Dat gaat vrij gemakkelijk; dat materiaal (nylon volgens mij) brandt erg goed. De buis warmt wat op, het kunststof wordt zacht en zo kan je al vrij snel heel gemakkelijk de hele veerpoot uit elkaar trekken. Wel zal je dan natuurlijk zo'n nieuw busje nodig hebben (mocht je willen gaan knutselen, bestel die dus ook 2x op voorhand!)

De veerpoot ligt nu dus uit elkaar.

Om het busje van de glijstang te krijgen of er een nieuw busje weer op te doen, moet de metalen ring wel van het uiteinde van de glijstang af:
6) Eerst natuurlijk weer de moer eraf draaien. Vervolgens de veerpoot op de kop te zetten, vervolgens een combinatietang op de ring te leggen (met de bek om de glijstang heen zonder hem vast te grijpen) en dan met de hamer een paar tikjes te geven op de tang; zo gaat de ring netjes recht naar beneden van de stang af.

De rest wijst zich vanzelf denk ik.

Het is even wat werk maar echt niet ondoenlijk (tenzij je net als ik tegen de onaangename verrasing aan komt te zitten dat het busje niet uit de veerpoot wil maar goed, ik woon gelukkig op 30 km afstand van Dronten maar als je het vantevoren weet, kan je gewoon 2 nieuwe busjes bestellen; die slijten zowiezo al dus moeten ook af en toe vervangen worden; een mooie gelegenheid dus)

16 augustus, 2007 13:44  
Blogger Bjorn said...

Ik heb de veerpoot van mijn FAw ook uit elkaar gehaalt en is echt niet zo moeilijk , bijgaande instructie van wFvn geeft een zeer goede uitleg.

En als het niet lukt kan je alsnog naar dronten :)

Opsturen met de post kan ook en kost je +/- 18 € daarvoor rijd je niet naar dronten en bespaart ook wat fosiele brandstoffen ;) .


Grtz Bjorn

16 augustus, 2007 19:44  
Blogger allewedertje said...

Wilfred, ik heb eergisteren nog op je oude blog gelezen hoe het moet. Ik heb voordat ik "nieuwe" veerpoten had, de oude een keer uit elkaar gehaald en daar heb ik geen goeie herinneringen aan. Ik heb nou eenmaal 2 linkerhanden :-(

De laatste week van augustus ben ik een paar dagen met vakantie in Nieuwediep, dan ga ik wel eens langs bij Velomobiel.nl (of bij Wilfred, dat is dan wss nog dichterbij ;-). Ik zie nog wel ....

17 augustus, 2007 05:07  

Een reactie posten

<< Home