zondag, juli 08, 2007

Een tandje minder ....

Gisteren heb ik bij mijn fietsenmaker 2 nieuwe bandjes besteld (het zijn opnieuw de Perfect Moirée's geworden), maar omdat die pas volgende week werden geleverd moest ik toch wat anders leggen. In de garage vond ik nog de 3 bandjes van de Kettwiesel van mijn vrouw (TOP CONTACT REFLEX van CONTINENTAL), dus heb ik er daar maar 2 van op de AW gelegd. Mét anti-leklint natuurlijk, want je zult zien dat net .... juist ja !

Toen ik gisterochtend naar het werk vertrok, merkte ik al meteen het verschil met het 20-tands kransje. Normaal fiets ik in 7e versnelling, nu reed ik vrij vlot in 8e. Naar het werk had ik wind tegen, maar toen ik 's namiddags terug naar huis reed, had ik wind mee. Op een bepaald moment was ik rond de 36 km/u op de teller aan fietsen, toen er een fietser achter me kwam rijden. Ik die natuurlijk proberen af te schudden, maar sneller dan 38 km/u raakte ik niet, omdat de trapfrequentie toen zo hoog lag dat het niet meer doenbaar was. Hmm, dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling dus thuisgekomen maar meteen de kettingkast verwijderd, achterwiel eruit, kransje vervangen door een 19-tands en maar meteen 4 schakels uit de ketting genomen (nu staat de kettingspanner weer netjes verticaal). Gisteravond dan terug naar het werk en nu reed ik in 7e versnelling met een iets hogere trapfrequentie dan normaal, hetgeen uiteindelijk de bedoeling was. Ik heb altijd al een veels te lage trapfrequentie gehad tijdens het fietsen, veel last heb ik daar totnogtoe niet ondervonden, maar het lijkt me toch gezonder van iets sneller rond te draaien, vandaar ....