donderdag, juni 28, 2007

Op consultatie ....

Vandaag een dagje vrij van het werk, dus met de Alleweder naar mijn fietsenmaker gereden. Ik ga al jaren naar Hary van de Water in Kasterlee, één van de weinige fietswinkels waar ze niet (meer) vreemd opkijken van ligfietsen. Vandaag de dag is dat misschien meer vanzelfsprekend dan zeg maar 10 jaar geleden, maar al vanaf het begin dat ik daar naartoe ging voor speciale onderdelen werd daar nooit moeilijk over gedaan (in tegenstelling tot andere winkels).
Afijn, Harry had vorige week zelf voorgesteld om eens met de Alleweder te rijden om eens na te gaan wat er mis was en vandaag was het eindelijk zover. Deze voormiddag is hij een paar minuten weggeweest en toen hij terugkwam wist hij al meteen te vertellen dat het wel degelijk aan de ketting lag. Bij Velomobiel.nl hebben ze eind vorig jaar de ketting vervangen (deze keer van het merk KMC) met van die schakels die je kunt openenen door de plaatjes te verschuiven, en die blijken dus de oorzaak te zijn van het gekraak. Vind ik vrij vlug, met deze ketting is nu iets van een 6.500km gereden, met mijn vorige ketting deed ik veel langer (die was van Shimano als ik mij het nog goed herinner). Ook blijkt het 18-tands kransje van de naafversnelling al flink uitgesleten te zijn, dat zal dus ook vervangen moeten worden. Ik heb al een mailtje naar Velomobiel.nl gestuurd met de vraag of ze me kunnen vertellen hoeveel kettingen ik precies nodig heb en welke lengte precies, altijd makkelijk als je niet zelf moet uitzoeken.
Nieuwe kransjes voor de Nexusnaaf waren niet in voorraad, die zijn vandaag besteld en zullen volgende week binnenzijn. Ik ga wel een kransje groter laten steken (zit nog te twijfelen tussen een 19 -of 20tands) omdat ik over een 3-tal weken op fietsvakantie ga in de Vlaamse Ardennen en dat waarschijnlijk met de Alleweder ga doen. Veel zal natuurlijk van het weer afhangen dat ze voorspellen, maar ik heb nog andere liggers in de garage staan, keuze te over ;-)
Voorlopig dus nog een weekje verderrijden met een kraakje, volgende week zou de patiënt geholpen moeten zijn ....

"fietsdokter" Harry in de Alleweder

2 Comments:

Blogger WFvN said...

En Velomobiel.nl heeft je vast verteld dat je 3 kettingen nodig hebt (had ik tenminste wel; ik had een klein stukje over van de 3 kettingen, jij zal mogelijk een paar schakels meer overhouden omdat je geen derailleur hebt)

Nog een tip: laat die snelschakels/powerlinks gewoon achterwege. Ze leken me handig maar ik ben wijzer geworden: ik gebruik ze als noodoplossing onderweg maar verder ook niet; geef mij maar een volledig geponste ketting.

28 juni, 2007 22:16  
Blogger allewedertje said...

Klopt ja, Ymte schreef me dat je normaal gezien 3 kettingen nodig hebt, maar ik een stukje minder, ook al omdat ik een kleiner voorblad en achtertandwiel heb. Ik was zowieso van plan om een volledig geponste ketting te gebruiken, heeft mijn fietsenmaker trouwens ook meteen aangeraden. Hij snapte al niet waarom er van die powerlinks gebruikt werden voor een ketting die er toch niet af moet ....

29 juni, 2007 06:33  

Een reactie posten

<< Home