maandag, juni 25, 2007

Zeiltje

De problemen met de aandrijving zijn er nog steeds. Ik had van Ymte ondertussen een antwoord op mijn mail ontvangen, hij schreef dat het natuurlijk kwasi onmogelijk is om zo een diagnose te kunnen stellen, hij stelde dan ook voor van gewoon door te blijven fietsen tot er iets kapot ging, dan zou ik er vanzelf wel achterkomen. Hmm, zo kan je het natuurlijk ook bekijken, maar daar voel ik niet zoveel voor. Ik heb liever dat alles rolt zoals het hoort. Afgelopen woensdag had ik nog maar eens het achterwiel verwijderd en de Alleweder op z'n kant gezet, maar het enige dat ik kon ontdekken was dat de ketting tegen de kabel van de versnellingsnaaf schuurde. Dat was mijn eigen schuld omdat ik die de laatste keer niet goed had teruggestopt. Wel viel het me nu op dat de kettingrol kleine inkepinkjes had van de ketting. De rol zelf rolt nog lekker, er zit ook geen speling op of zo, daar is dus alles mee in orde. Ik besloot toch maar even naar Velomobiel.nl te bellen en kreeg Theo aan de lijn. Ik hem zo goed mogelijk mijn probleem uitgelegd, maar die kon natuurlijk via de telefoon ook moeilijk vertellen waaraan het zou kunnen liggen zonder met de fiets gereden te hebben. Toen ik de kettingrol aanhaalde, vertelde hij me dat het normaal was dat die bij mij kleine inkepinkjes heeft : omdat ik een versnellingsnaaf heb, loopt de ketting altijd over de zelfde plaats en schuift niet heen en weer zoals bij een klassieke pion. Maar dat was helemaal niet erg, zei hij, de kettingrol wordt daar zelfs stiller van. Theo dacht dat ik het eerder bij de voorkant moest zoeken, waarschijnlijk bij de trapas. Afijn, ik nog eens aan de crankarms gevoeld (geen speling), de pedalen (idem dito), de bouten waarmee de cranks op de trapas zijn bevestigd, zaten ook nog goed vast .... Nog steeds niet achterhaald wat er nu precies aan de hand is, blijven zoeken dus maar ....
Gisterenmiddag voor het eerst sinds lange tijd nog eens gaan fietsen met de Alleweder. Daar zat natuurlijk het weer voor iets tussen, anders was ik zoals meestal gaan fietsen met mijn Stratus XP of mijn Zenetik Pro. Omdat er nogal hevige regenbuien waren voorspeld, besloot ik langsheen het kanaal te gaan fietsen. Daar passeer je af en toe onder een brug waar je kunt schuilen, moest dat nodig zijn. Voor een zondag waren er heel weinig andere fietsers, maar daar zat de regen er natuurlijk voor tussen. Vonnik trouwens helemaal niet erg, aangezien ik nog steeds een claxon heb die het eiglijk niet doet. Ik heb de laatste weken gewoon een fietsbelletje voor skaters in de AW liggen, dat ik gebruik als ik iemand wil voorbijrijden. Het miezerde de hele tijd, maar omdat het jaagpad voor het grootste stuk onder de bomen door loopt, had ik daar niet zoveel last van. Na een uurtje begon het echter harder te regenen zodat je ook onder de bomen nat werd. Onder de brug van Dessel ben ik dan maar gestopt en heb ik het zeiltje nog eens bovengehaald. Fietsshirt uit en alleen met ondershirt verder gefietst. Om na ongeveer 10 minuten opnieuw te stoppen om het zeiltje weer op te vouwen en weg te stoppen omdat het was gestopt met regenen. In totaal heb ik iets van een 2u gefietst en dat vonnik best flink van mezelf ! Vooral omdat ik de nacht afkwam en het echt weer was om lekker lui in de zetel voor tv te hangen ....

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Inslijten van de kettingrol komt niet alleen voor bij naafversnellingen hoor. Ik heb het ook gehad met m'n 3x7 naafversnelling waarbij ik uiteraard ook de derailleur gebruikte. Enig verschil zal zijn dat het op meerdere plekken uitslijt en wellicht minder diep.

25 juni, 2007 20:11  
Blogger allewedertje said...

Echt diep kan je de inkepingen nog niet noemen, je kan die alleen zien bij een bepaalde lichtinval. Ik weet niet of het nog mijn eerste kettingrol is, maar mijn naaf loopt nu tegen de 13.000km aan en zo te zien kan de rol nog wel een tijdje mee ....

26 juni, 2007 08:09  

Een reactie posten

<< Home