maandag, april 02, 2007

Claxonperikelen ....

Het blijft dus maar aanmodderen met de claxon, grrrr ! Ik dacht dat ik er inmiddels achter was dat het niet aan de aarding of de claxon lag, maar wel aan de batterij, maar daar ben ik nu ook weer niet zo zeker van ....
Als de batterij pas is opgeladen, is er geen enkel probleem. Mijn voorlichten zijn 2 x 1W, dus dat verbruikt bitter weinig. Hoeveel de claxon verbruikt, weet ik niet, maar het kan nooit veel zijn omdat je niet konstant al toeterend rondrijdt. Als ik echter een dag of 2 of 3 heb gereden met de verlichting aan, lijkt het alsof de batterij niet meer voldoende stroom levert voor de claxon : je hoort hem wel klikken als ik het knopje induw, maar toeteren doet-ie dan niet meer. Wel is het raar dat ik bvb gerust een hele week met verlichting aan kan rijden (die wordt niet minder), maar niet meer kan claxonneren ...
Ik heb nu het vermoeden dat er ergens een verlies zit en de batterij daardoor langzaam leegloopt. Ik zou echt niet weten waar, dus ben ik sinds gisteren proefondervindelijk bezig : elke keer als ik gereden heb, koppel ik de batterij los. Als zo blijkt dat ik nu bvb wél een hele week kan blijven toeteren, is het zo goed als zeker dat er ergens verlies op moet zitten. Probleem dan zal zijn van te achterhalen waar precies, maar dat is dan weer voor later. Stap voor stap, zullen we maar denken ....