zaterdag, april 28, 2007

Bandjes ....

Vandaag even de tijd genomen om de AW wat af te stoffen, want met het droge weer van de laatste weken hing-ie natuurlijk flink onder het stof. Ook meteen de wielkasten schoongemaakt, daar kwam uiteraard ook een berg zand uit ! Scheelt weer wat gewicht, zullen we maar denken ;-)

Vooraan rij ik nog steeds met de Perfect Moirées, nu al iets van een 4800 km. Kwa profiel blijkt de band het nog goed te doen, alleen schrok ik wel een beetje van de vele scheurtjes en gaten die al in het loopvlak zaten. Voor mijn woon/werkverkeer rij ik praktisch dagelijks via het jaagpad, een deel daarvan loopt over een laad -en loskade voor de scheepvaart, waardoor er daar altijd een hoop zand/kiezel/steentjes op het jaagpad liggen. Lekgereden heb ik totnogtoe nog niet gedaan (ik hou mijn vingers gekruist terwijl ik dit schrijf), maar het is natuurlijk onvermijdelijk dat er steentjes met scherpe kanten doorheen de buitenlaag van de banden dringen. Maar ik ben een luie fietser. Hiermee bedoel ik dat ik te tam ben om de banden wekelijks na te kijken op scheuren, steentjes ed. meer. Ik stap gewoon in en rij ermee weg en het enige waar ik me noodgedwongen bezig hou, is de claxon. Voor de rest doe ik eiglijk best weinig onderhoud. Vinnik ik eiglijk best prima zo, zo'n onderhoudsvrij rijwiel ;-) !

Best wel een knoert van een gat !

2 Comments:

Blogger WFvN said...

Over je claxon, Ik heb met enige regelmaat de ellende gelezen alleen weet ik zo niet meer wat je allemaal wel en niet geprobeerd hebt.

Ik heb eigenlijk 2 tips die samen gegarandeerd je ellende op moeten lossen.
Je hebt het steeds over dat mogelijk de aarding niet goed is. Begrijp ik dat je maar één snoer naar je claxon hebt liggen en de tweede draad niet hebt maar daarvoor het metaal van de Alleweder zelf gebruikt? Dat zou natuurlijk moeten kunnen maar ik geef zelf absoluut de voorkeur aan 2 aparte draden.
Tip 1 is dus: 2 draden leggen, 1 voor de +12V en 1 voor de 0V
Tip 2 is: monteer een Sonitron tutertje zoals in de Versatile zit. Dat ding vreet in vergelijking met een brommerclaxon nagenoeg niets. Zelfs als je accuspanning drastisch gedaald is, wil de Sonitron nog werken.

Mocht je tip 2 niet willen en zeker weten dat het niet aan de bedrading ligt, dan zou ik toch de claxon nog eens goed af stellen met het stelschroefje.

Maar voor mij geen brommerclaxon meer; geef mij maar gewoon zo'n energiezuinig tutertje.

28 april, 2007 13:21  
Blogger allewedertje said...

Wat de bedrading van de claxon betreft : origineel had m'n AW maar 1 draadje en werd idd het metaal ervan als aarding gebruikt. Dat is jaren goed gegaan en nou ineens niet meer, ik begrijp nog steeds niet waarom. Ik had zelf ook al wel bedacht om 2 draden te leggen, alleen weet ik niet hoe dat moet. Er vertrekken maar 3 draden van de batterij die naar de neus lopen, ik veronderstel dat er dat dus 4 zouden moeten zijn (2 + en 2 -), maar ik zou bij God niet weten hoe ik daar aan zou moeten beginnen. Zo'n Sonitron ding zou mijn probleem volgens mij niet echt oplossen, omdat daar om goed te zijn, ook een dubbele draad naartoe zou moeten lopen. Ik zal een keer met de AW langs een vriend van me moeten, vrees ik ....

29 april, 2007 12:04  

Een reactie posten

<< Home