vrijdag, maart 20, 2009

Winterslaap ?

"'k Weet niet wat er is, maar er is iets mis, hoe zou dat komen ?"

Zo begint het liedje Terug naar de kust, oorspronkelijk gezongen door Maggie McNeal. Is er dan iets mis met me ? Ach, niet echt, maar toch .... Sinds ik terug ben van de Oliebollen heb ik helemaal geen zin meer in fietsen. Nee, dat bedoel ik niet. Dat moet eiglijk zijn : sindsdien heb ik geen zin meer om te fietsen om te fietsen. Wel nog met de Alleweder naar het werk en ook nog wel naar Nederland verse melk halen, maar daar houdt het dan ook mee op. Afgelopen maanden ben ik geen enkele keer voor m'n plezier gaan fietsen. Niet één keer de behoefte gehad om eens gewoon een lekker ritje met de fiets te maken (wél met de motor, maar dat telt natuurlijk niet). Aan het weer kan het niet liggen, want dat hield me vroeger ook niet tegen. Ik hoop dat het overgaat, want daarvoor heb ik teveel fietsen in de garage staan ;-). Maar .... er is beterschap ! Was ik vandaag aanvankelijk toch met m'n ouwe BMW vertrokken, ik ben na een half uurtje teruggedraaid en heb dan mijn Stratus XP voor het eerst weer uit de garage gehaald. Sterker nog : ik ben er een uurtje mee gaan fietsen. Zomaar, nergens heen. Gewoon langs het kanaal een half uurtje heen en een half uurtje terug. En het was best wel aangenaam. Zou ik nu eindelijk uit mijn winterslaap zijn ontwaakt ???

Maar dit is nog steeds een blog over de Alleweder, dus vooruit dan maar. Ik zit momenteel iets over de 39.000km. De linkervoorband heeft net iets meer dan 1000km gereden en is alweer zo goed als op. Onvoorstelbaar. Rechts vooraan begint ook te slijten, maar die zit er al minstens 2 keer zo lang op. Omdat bij beide banden een beetje naar binnen waren afgevlakt, heb ik ze omgedraaid. Zo kunnen ze nog wel een tijdje mee.


Bijna kale band ....

Ik had gisteren ook nog eens de moeite genomen om de ketting te smeren en toen viel me op dat het kettingwiel intussen al flink is versleten. Het rubber ringetje is spoorloos verdwenen en de ketting heeft al flinke happen uit het harde plastic gebeten. Niet dat dat veel invloed heeft op het rijden : zowel kwa geluid als kwa snelheid kan ik niet zeggen dat ik daar iets van gemerkt heb. Misschien wordt het toch wel eens tijd dat ik dat reserve kettingwieltje opzoek in de garage.


Echt wel "op" ....

Gelukkig was de fietsdokter zo vriendelijk om na zijn werk even langs te komen. Eerst maakte hij een kort proefritje, om daar heel enthousiast van terug te keren ("Man, wat rijdt die goed !!!"). Daarna werd de "patient" toch wat beter onderzocht en is de oorzaak waarschijnlijk te zoeken bij de dunne plaat tegen de dwarsspant onderaan (waar de besturing aan vast is gemaakt). Daar blijkt vrij veel speling op te zitten. Oplossing is om daar een extra alu plaat tegenaan te bevestigen om alles te verstevigen. De Alleweder gaat dus mee naar Messelbroek en om mij niet velomobielloos te maken, staat er nu een Quest in mijn garage. Het zal vreemd zijn, morgenvroeg naar het werk ....

Ach ja, zucht .... Wanneer begon de lente ook alweer ???

5 Comments:

Blogger Mick said...

Ach dat valt nog reuze mee allemaal.
Donderdag brak bij mijn FAW de gehele achtervorkophanging af...
Maar ik ga toch eerst de kortere boegspriet op m'n Thys 222 uitproberen dit weekend.
Kan ik trouwens aanraden dat roetsen als je 't rondjesdraaien met de voeten ff zat bent!

20 maart, 2009 21:08  
Blogger Wijnandt said...

Goed om nu weer wat van je te lezen, het is zo lang stil geweest op je weblogs!

Richard de Bruin, zeer bekend roeifietster, heeft ook zo'n dip gehad, en lijkt er nu weer overheen te zijn. Je kunt dat nalezen op de site van Derk Thijs.

Het overkomt mij ook wel 'ns, geen zin in fietsen. En voor mij is het nog veel erger: gepensioneerd, dus niet de dwang van naar het werk fietsen.

Roetsen buiten heb ik ook weer opgepakt: enkele dagen geleden de Tacx ergotrainer in de zomerstand gezet: ingeklapt en een stuk plastic erover!

21 maart, 2009 23:26  
Blogger allewedertje said...

Ach, als er niks te melden valt, heeft het weinig zin om iets te posten he ;-) ?!

22 maart, 2009 08:47  
Blogger rv said...

Veel slijtage op die band! Bij mij zijn de PMs na 1000 km nauwelijks gesleten. Klopt de sporing? Zit een voorwiel misschien niet een beetje los?
Succes.
René

23 maart, 2009 14:03  
Blogger allewedertje said...

Nee, met de sporing heeft het niks te maken en ook het wiel zit niet voelenswaardig los. Jonathan heeft de AW meegenomen voor nazicht en brengt hem vandaag al terug. Straks weet ik vast wel meer ....

23 maart, 2009 19:05  

Een reactie posten

<< Home