vrijdag, maart 27, 2009

Bandenpret !

Gisteravond was ik het moe : al de hele week verlof en nog geen meter gefietst, regen of niet, ik moest en zou met de AW gaan rijden ! En ik dus weg. Bedoeling was om via het kanaal naar de kom van Dessel te fietsen en via Postel terug te komen. Maar eenmaal op tempo bleek de AW zo fijn te rijden, dat ik er maar geen genoeg van kreeg. Het regende en het woei flink, maar dat deerde helemaal niet. Ik weet niet wat de fietsdokter precies heeft gedaan, maar de AW reed zo geweldig ....
In Dessel aangekomen had ik nog geen zin om terug te draaien, dus maar doorgefietst naar Lommel. En vervolgens naar Luyksgestel en via Weebosch terug naar Postel. Net voor Postel moest ik ineens flink tegensturen om niet naar links uit te wijken en dan weet ik hoe laat het is : lekke band ! Ondanks de regen was de binnenband zo vervangen en reed ik verder. Tussen Postel en het kanaal ging er nog door mijn gedachten "Als ik nog een lekke band moet krijgen, laat dat dan aub op het jaagpad zijn en niet hier op deze baan!" En natuurlijk -zo'n dingen moet je je pas achteraf bedenken- had ik opnieuw prijs : ik was nog maar net op snelheid op het jaagpad toen ik ineens een scherp sissend geluid aan de achterkant hoorde. Dit ging meteen gepaard met een wobbeldewobbel en sloeg de achterkant al meteen naar links uit. Gelukkig kwam ik op de grasberm tot stilstand. Vloekerdevloek, want het was op dat moment flink aan het regenen. Een extra binnenband had ik niet meer bij me, dus dat zou plakken worden. Omdat het deze keer het achterwiel was, had ik wat meer werk om de band eraf te halen. In de buitenband zat een groot stuk schelp (of zoiets achtigs), dat dwars door de band én het anti-leklint was gegaan. Het gaatje in de binnenband had ik zo gevonden, de band zo goed als mogelijk droog proberen te maken en vervolgens geplakt. Alles terug in elkaar gefloept en dan beginnen te pompen. Om vervolgens dat hatelijke "plop"-geluid te horen van een buitenband die niet meer wil blijven zitten. En dan ook nog het hatelijke geluid van een leeglopende band tussen de regen door .... Godverdegodver ! Het zal toch weer niet waar zijn ?! Maar jawel hoor : de Big Apple wilde niet meer op de velg blijven zitten. Tegen beter weten in toch nog een extra keer geprobeerd, maar de band bleef niet meer zitten. En toen was ik het zat : ik was zeiknat, had het koud, alles hing onder de slijk en modder en nou kon ik niet eens meer op eigen kracht naar huis .... Miljaarde !!!

Gelukkig was vrouwlief weer bereidwillig om me ter plaatse te komen depanneren. Een klein half uurtje later was die ter plaatse met een nieuwe buitenband, een handdoek (!) en een grote pomp. Vier handen maakten lichter werk dan twee verkleumde handen, zodat de nieuwe band er in een wip oplag en ik eindelijk naar huis kon rijden.

Dit is al de 2e keer dat ik het met een Big Apple voorheb dat die van de velg floept en niet meer blijft zitten (één keer rechts vooraan -maar dat was een klapband- en nu dus achteraan), voor mij hoeft die band niet meer. Het zullen alledrie Perfect Moirées worden. En voortaan toch maar 2 extra binnenbandjes meezeulen, lijkt me ook geen overbodige luxe ....

5 Comments:

Blogger Teun Geeroms said...

Hey Tihamér, sinds mijn platte band waarbij jij stopte heb ik er 3 bij: 1 dikke voor achteraan, en 2 voor de voorbanden. Gelukkig rijdt de AW weer als nieuw :-)

27 maart, 2009 22:44  
Blogger allewedertje said...

Ik heb er bewust voor gekozen om dezelfde maat banden te hebben bij de AW, zodat dat ook voor de binnenbandjes geldt. En wat je opmerking betreft over het rijden : de AW reed voordien ook al goed, hij rijdt nu gewoon nóg beter ;-) !

28 maart, 2009 06:11  
Blogger Quesjer said...

Hallo Allewedertje,

in het vervolg toch wat meer bandjes bijsteken zeker?
een 20 inch vouwbandje neemt maar weinig plaats in, en drie binnenbandjes op langere tochten is bij regenachtig weer niet gek.... (Ik heb al tweemaal gehad dat ik daarmee niet toekwam zelfs.....)

Weet je ook waarom de band niet om de velg wil blijven zitten? Dat zou ik tenminste graag willen weten, waarom het niet wil. Scheur bij de hieldraad misschien?

Groet van Quesjer

28 maart, 2009 13:21  
Blogger allewedertje said...

Paulus, de "izerdraad" die door de band loopt (en die er volgens mij voor moet zorgen dat de band op de velg blijft), blijkt te zijn uitgerokken. Er is in elk geval nergens een scheur te zien. Dat was bij mijn vorige Big Apple ook zo, maar toen was dat het gevolg van een klapband. Ik snap er eerlijk gezegd niks van, want ik heb geen klap gehoord, alleen het snel leeglopen van de binnenband, en de band lag er ook al een tijdje op. Afijn, nu liggen er 3 nieuwe Perfect Moirées op, daar zullen we het voorlopig wel mee kunnen uithouden ....

28 maart, 2009 16:07  
Blogger Mick said...

Een leeglopende band in de alleweder beoordeel ik meestal meer als; "godverdegetver..!"
Maar eerst de uitgescheurde achtervorkophanging van m'n FAW maar n's verstevigen. Gelukkig kan ik met zuurstof/propaan RVS-solderen voor 'n soort beugelbh.
Met 'lasbrons' (maar dat is gewoon messing).

31 maart, 2009 20:34  

Een reactie posten

<< Home