Mist ....
De vorige nacht kon ik al vrij snel vaststellen dat het mistig begon te worden. Ik moest toen werken en vanaf een uur of 1 begon het zicht al flink te minderen. Dat neemt naarmate de ochtend vordert alleen maar toe en toen ik om 7u naar huis fietste, was het echt dikke mist. Nu vinnik rijden in de mist niet onoverkomelijk, toch zeker niet met de fiets omdat je tov een motorvoertuig één groot voordeel hebt, nl. het gehoor. Onderweg naar het jaagpad waren er stukken waarbij de mist zo dik was dat ik het aankomend verkeer eerder hoorde dan zag. Eenmaal op het jaagpad zelf is er geen gemotoriseerd verkeer meer, op een enkele bromfiets na.
Gelukkig volstaan de 1W luxeons van de AW om zelfs bij mist ruimschoots te kunnen zien waar ik rij. Het enige vervelende bij mist is dat je fietsbril zo aanslaat dat je die om de zoveel seconden moet afvegen om voldoende scherp zicht te blijven hebben.
Op een bepaald moment hoorde ik een brommer aankomen, en naarmate wij elkaar naderden, bleek dat de koplamp vrij irritant aan het schijnen was. Dat wil niet zeggen dat die koplamp verkeerd was afgesteld, maar omdat je in een vm vrij laag zit, zit je meestal verre van ideaal voor de verlichting van tegenliggend verkeer en ben je sneller verblind. Nu is het jaagpad tussen Beerse en Turnhout op de rand met het water voorzien van een witte markeringsstreep, wat zeker bij mist vrij duidelijk aangeeft waar de rand zich bevindt. Deze keer was het licht van de brommer echter zo fel, dat ik door verblinding even niet zag waar ik reed. Toen we elkaar kruisten, voelde ik dat het rechterwiel van de AW naast het asfalt, dus over de metalen roosters van de waterkant reed. Ik reed op dat ogenblik niet echt hard, maar ik gaf toch ineens vlug een zwiep naar links met mijn stuur om niet in het kanaal terecht te komen. Nog wat vroeg om al een koude douche te nemen !
Achteraf bekeken reed ik misschien wat te snel, bij beperkt zicht moet je je snelheid wel aanpassen. In normale weersomstandigheden (bij onbeperkt zicht) kun je nog inschatten of je verblind zult worden door een tegenligger, maar bij mist is dat een pak moeilijker. In elk geval weer wat bijgeleerd ....
Gelukkig volstaan de 1W luxeons van de AW om zelfs bij mist ruimschoots te kunnen zien waar ik rij. Het enige vervelende bij mist is dat je fietsbril zo aanslaat dat je die om de zoveel seconden moet afvegen om voldoende scherp zicht te blijven hebben.
Op een bepaald moment hoorde ik een brommer aankomen, en naarmate wij elkaar naderden, bleek dat de koplamp vrij irritant aan het schijnen was. Dat wil niet zeggen dat die koplamp verkeerd was afgesteld, maar omdat je in een vm vrij laag zit, zit je meestal verre van ideaal voor de verlichting van tegenliggend verkeer en ben je sneller verblind. Nu is het jaagpad tussen Beerse en Turnhout op de rand met het water voorzien van een witte markeringsstreep, wat zeker bij mist vrij duidelijk aangeeft waar de rand zich bevindt. Deze keer was het licht van de brommer echter zo fel, dat ik door verblinding even niet zag waar ik reed. Toen we elkaar kruisten, voelde ik dat het rechterwiel van de AW naast het asfalt, dus over de metalen roosters van de waterkant reed. Ik reed op dat ogenblik niet echt hard, maar ik gaf toch ineens vlug een zwiep naar links met mijn stuur om niet in het kanaal terecht te komen. Nog wat vroeg om al een koude douche te nemen !
Achteraf bekeken reed ik misschien wat te snel, bij beperkt zicht moet je je snelheid wel aanpassen. In normale weersomstandigheden (bij onbeperkt zicht) kun je nog inschatten of je verblind zult worden door een tegenligger, maar bij mist is dat een pak moeilijker. In elk geval weer wat bijgeleerd ....
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home