woensdag, juni 13, 2007

Aandrijving

Sinds vorige week voel ik een soort van knikje tijdens het trappen in de Alleweder. Het maakt ook een dof geluidje, een soort van "kloenk" (ik zou niet weten hoe ik anders moet omschrijven). Het is niet zo dat je dat om de zoveel pedaalslagen of zo hoort, er zit absoluut geen regelmaat in. Ook gebeurt het in eender welke versnelling, maar je voelt dat echt doorheen de hele Alleweder.
Aanvankelijk dacht ik dat het geluid afkomstig was van vooraan, dus heb ik maar meteen het crankstel nagekeken, maar dat blijkt nog steeds goed vast te zitten. Ook de crankarmen zelf geven geen krimp, dus daar kan het niet aan liggen. Omdat het geluid inmiddels ietsjes luider is geworden, kun je toch duidelijk horen dat het van onder de achterkant komt. Nou was mij een paar weken geleden al opgevallen dat één van de wieldoekjes van het achterwiel een vrij grote vetvlek vertoonde, net rond het midden. Zou er misschien wat vet uit de versnellingsnaaf gelopen zijn ? Gisteren dan maar het achterwiel eruit gehaald, de wieldoekjes verwijderd en het wiel eerst eens goed schoongemaakt (er lag een flinke laag zand op de velg en rond de as). Langs buiten kun je niks zien aan zo'n gesloten naaf, dus ik met het wiel naar mijn fietsenmaker. Toen ik hem uitlegde dat ik graag had dat hij de naaf eens openmaakte om te kijken of er iets abnormaals aan te zien was, zei hij meteen dat dat zo goed als zeker was dat daar niks mis mee kon zijn. Hij had nog nooit één naaf teruggehad met problemen, de naaf zat goed dicht, daar kon absoluut geen vet uit. Omdat ik bleef aandringen werd de naaf dan toch opengemaakt en die zag er inderdaag nog prima uit, goed in het vet en op het eerste zicht ook niks abnormaals. Hij stelde voor om de ketting eens na te kijken, mogelijk zou er daar iets mis mee zijn. Nadat ik het wiel terug op zijn plaats had gezet, heb ik de ketting eens heel nauwkeurig nagekeken, maar ook daar kon ik niks bijzonders aan opmerken. De ketting ligt er nog maar iets van een 6000 km op, die kan ook nog lang niet op zijn, lijkt me. Ook aan de kettingrol kon ik niks bijzonders opmerken. Heel vreemd allemaal .... Je zou kunnen denken : pfft, rij gewoon verder en dan gaat het misschien vanzelf weer weg, maar daar vrees ik een beetje voor. Ik zou zelf niet meer weten waar ik nog zou moeten zoeken ....